INSIGHT GRAPHICS: FULLSERVICE IN GRAFISCHE MEDIA

Wat is franchise?

Wat is franchise?

Gefeliciteerd met je eerste stap naar het eigen ondernemerschap. We helpen je graag met het vinden van de formules die het beste bij je passen. Er is keuze genoeg, in Nederland zijn er ruim 800 formules actief. Om je alvast op weg te helpen hebben we een aantal zaken op een rijtje gezet. Wist je bijvoorbeeld dat zo’n 80% van een gemiddelde winkelstraat franchise is? Overigens zijn er in de dienstverlening de meeste franchiseformules te vinden. Maar waar moet je nou op letten, welke valkuilen zijn er te benoemen en hoe bereid je je het nou het beste voor op het eigen ondernemerschap? Verder geven we je graag een aantal overwegingen mee voordat je met een franchisegever aan tafel gaat. Zo zijn er een aantal vragen waar je eerst antwoord op moet hebben voordat je verder gaat met de procedure.

Franchise betekent letterlijk vrijheid

Een franchise is een manier van zaken doen waarbij jij als franchise ondernemer een overeenkomst sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die jou het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt in Nederland veel gedaan, realiseer je dat zeker 80% procent van een gemiddelde winkelstraat franchise is.

Het van oorsprong Franse woord franchise (vrijdom) is via het Engels in het Nederlands terechtgekomen, en is afgeleid van franc (vrij).

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de slagingskans van startende ondernemers in franchiseverband (vooral bij meer ervaren franchisegevers) rond de 90% ligt en dat een samenwerking in franchiseverband gemiddeld betere omzet resultaten worden gerealiseerd dan bij niet-samenwerkende zelfstandige ondernemers.

Het verschil tussen franchise- of een filiaalbedrijf

Het franchisebedrijf lijkt op een filiaal, maar een filiaal is volledig eigendom van het moederbedrijf en het franchisebedrijf is eigendom van de franchisenemer. Een filiaal wordt geleid door een werknemer van het moederbedrijf en een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer. Kenmerkend voor een franchisecontract is het gebruik van een herkenbare formule.

Bijvoorbeeld, alle Albert Heijn supermarkten in Nederland zijn voor de consument als ‘Albert Heijn’ herkenbaar. Ruim 500 van deze supermarkten zijn filialen, dat wil zeggen eigendom van het moederbedrijf Ahold, maar 200 Albert Heijn-winkels zijn eigendom van zelfstandige franchisenemers, zoals de Albert Heijn to go’s. Voor de consument evenwel is het verschil niet of nauwelijks.

  • Het opstarten van een bedrijf wordt vereenvoudigd, doordat het publiek reeds vertrouwd is met de formule.
  • De franchisenemer heeft het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken in een bepaald (verzorgings)gebied.
  • De franchisenemer kan meteen een compleet beproefd product- of dienstenpakket aanbieden.
  • De bekendheid van het merk wordt gesteund en beschermd door de marketingactiviteiten van de franchisegever.
  • Het is gemakkelijker om leningen aan te gaan voor het bedrijf, omdat het ondernemersrisico beperkt is.
  • De franchisenemer behoudt zijn zelfstandigheid. Hij is eigen baas.
  • De franchisegever biedt vaak trainingen aan voor het personeel en coaching voor de franchisenemer.
  • De franchisenemer kan terugvallen op de ervaring de mede franchisenemers.
  • Profiteert van de inzet van de franchisenemer voor diens eigen bedrijf.
  • Hoeft geen uitgebreid filiaalsysteem op te zetten.
  • Kan met een beperkt kapitaal zijn product en knowhow op grote schaal op de markt introduceren.
  • Loopt beperkt risico bij uitbreiding door middel van franchisecontracten doordat er weinig eigen kapitaal mee gemoeid is.
  • Verkoopt zijn producten centraal aan de franchisenemers.

Een gedegen onderzoek is raadzaam

Het komt voor dat dubieuze franchisegevers profiteren van mensen die heel graag een eigen bedrijf willen beginnen en deze onredelijke contracten aanbieden. De franchisenemer moet bijvoorbeeld om te beginnen al een heel grote partij goederen afnemen terwijl twijfelachtig is of hij die goederen wel kwijt kan raken. Ook bestaan franchisegevers die er slechts op uit zijn om zo veel mogelijk franchisenemers te laten betalen en daarvoor een twijfelachtige succesformule aanbieden. De dubieuze franchisegever verdwijnt met het geld of pareert klachten met het verweer dat ondernemers voor hun eigen winst verantwoordelijk zijn. Anderzijds komt het ook wel voor dat een franchisegever, erop gebrand snel uit te breiden, franchisenemers accepteert die eigenlijk niet geschikt zijn hiervoor. Bijvoorbeeld omdat ze geen ondernemingskarakter hebben, of de aanloopkosten niet kunnen betalen. Een goede, verstandige en betrouwbare franchisegever laat zijn franchisenemers eerst een selectieprocedure doorlopen voor hij ze accepteert.

  • Hoe lang bestaat de formule al?
  • Sinds wanneer als franchiseformule?
  • Hoe heeft het netwerk zich sindsdien ontwikkeld?
  • Is de franchisegever een zelfstandig bedrijf of onderdeel van een groter concern?
  • Is de handelsnaam/het handelsmerk van de franchise deugdelijk beschermd?
  • Indien nee, waaraan ontleent de franchisegever dan zijn rechten?
  • Hoe groot is de financiële kracht van de franchisegever (publicatiebalans)?
  • Hoe zijn de opleidingen en trainingen geregeld?
  • Promotie (advertentiecampagnes en reclamemateriaal)?
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Wordt de administratie voor u gedaan?
  • Hoe zit het met de inkoop?
  • Financiering (arrangement met een bank)?
  • Staan alle procedures duidelijk in een handboek omschreven?
  • Wordt alle toegezegde ondersteuning bekostigd uit de franchisebijdragen?
  • De Franchiseformule, hoe zit dat?
  • Krijg ik als franchisenemer een exclusief rayon?
  • Is er een voorafgaand markt- c.q. vestigingsplaatsonderzoek gedaan?
  • Wat is de mening van een deskundige over de franchiseovereenkomst?
  • Worden daarin ook alle mondelinge gemaakte afspraken geregeld?
  • Is de franchiseovereenkomst getoetst aan de Europese Erecode?
  • Welke bijdragen moeten eenmalig en welke doorlopend worden betaald?
  • Wat maakt de formule uniek t.o.v. de concurrentie?
  • Wat is het (landelijk of regionaal) marktaandeel van de franchisegever?
  • Welke expansieplannen heeft de franchisegever?
  • Is het te behalen inkomen echt aantrekkelijk?
  • Hoeveel franchisenemers zijn er in het verleden mislukt en waarom?
  • Welke toekomstverwachtingen zijn er voor dit product/assortiment?
  • Zijn er duidelijke investerings- en exploitatiebegrotingen voor het vestigingspunt?
  • Is er duidelijkheid over de eigen kapitaalinbreng?
  • Praat met zoveel mogelijk franchisenemers
  • Praat met de franchisegever, leer de belangrijkste mensen binnen het bedrijf kennen
  • Overleg met iedereen van wie u redelijkerwijs hulp kunt verwachten
  • Stel alle vragen die u maar bedenkt. Geen enkele vraag is onbelangrijk
  • Vergelijk andere franchiseorganisaties in dezelfde branche.
  • Neem de tijd voor onderzoek, gesprekken en vergelijkingen, anders neemt u mogelijk een verkeerde beslissing
  • Ga uit van een hoger kostenplaatje dan u in eerste instantie aannam
  • Bezuinigen op adviezen van consultants. U zult hierdoor kritieke informatie mislopen
  • Het is uw eigen risico en uw eigen aangelegenheid
  • Zorg dat u de zaak krijgt die u wilt en neem niet de eerste die u kunt krijgen
  • Zijn de investerings- en exploitatiebegrotingen van destijds uitgekomen?
  • Hoe ervaart men de relatie met de franchisegever?
  • Wat vindt men van de ondersteuning door de franchisegever?
  • Komt de franchisegever gemaakte afspraken na?
  • Hoe is de inspraak van franchisenemers geregeld?
  • Hoe is de ondersteuning door de franchisegever?
  • Krijg ik als franchisenemer een exclusief rayon?
  • Waarop is de grootte van het rayon gebaseerd?
  • Is er een voorafgaand markt- c.q. vestigingsplaatsonderzoek gedaan?
  • Wat is de mening van een deskundige over de franchiseovereenkomst?
  • Worden daarin ook alle mondelinge gemaakte afspraken geregeld?
  • Is de franchiseovereenkomst getoetst aan de Europese Erecode?
  • Welke bijdragen moeten eenmalig en welke doorlopend worden betaald?
  • Wat maakt de formule uniek t.o.v. de concurrentie?
  • Wat is het (landelijk of regionaal) marktaandeel van de franchisegever?
  • Welke expansieplannen heeft de franchisegever?
  • Is het te behalen inkomen echt aantrekkelijk?
  • Hoeveel franchisenemers zijn er in het verleden mislukt en waarom?
  • Welke toekomstverwachtingen zijn er voor dit product/assortiment?
  • Zijn er duidelijke investerings- en exploitatiebegrotingen voor het vestigingspunt?
  • Is er duidelijkheid over de eigen kapitaalinbreng?
  • Ben ik bereid meer dan 40 uur per week te werken om van mijn zaak een succes te maken?
  • Hoe staat mijn partner tegenover zo’n stap?
  • Is hij / zij bereid om een steentje bij te dragen aan het succes?
  • Heb ik de kwaliteiten en voldoende ervaring om een eigen zaak te leiden?
  • Ben ik bereid om spelregels in acht te nemen die mijn ondernemersvrijheid beperken?
  • Realiseer ik mij voldoende dat het om een langdurige verbintenis gaat?
  • Heb ik voldoende eigen kapitaal om in aanmerking te komen voor deze franchise?
  • Liggen de franchiseformule, de branche, het productassortiment of soort dienstverlening mij?

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis