247drank.nl

McDonald's doet 'grootste overname in jaren' om menu's te personaliseren

Restaurantketen McDonald's neemt het Israëlisch-Amerikaanse databedrijf Dynamic Yield over. Volgens een bron aan persbureau Bloomberg betaalt het bedrijf 'meer dan $300 mln', waardoor het de grootste overname in meer dan 20 jaar tijd zou zijn.

Met de inlijving wil de restaurantketen zijn aanbod beter personaliseren. Zo hoopt McDonald's een klant bij een bestelzuil een meer op maat gemaakt aanbod bieden. Met analyses van Dynamic Yield kan de keten zijn aanbod selecteren op basis van het uur op de dag, maar ook op basis van het weer en de drukte in het restaurant.

Is het warm en bestelt iemand een zoute hamburger, dan beveelt het restaurant bijvoorbeeld een koude frisdrank aan. Hebben de koks moeite om het tempo bij te benen, dan zou een aanbod kunnen verschijnen met vooral gerechten die net wat minder bereidingstijd vergen.

Volgens McDonald's is de hamburgerketen daarmee één van de eerste bedrijven die de technologie om te bepalen hoe klanten een beslissing nemen, combineert met wat er op die locatie op dat moment gebeurt.

McDrive
Sinds vorig jaar werkt de keten al samen met het databedrijf. Inmiddels is de techniek in gebruik bij een aantal Amerikaanse restaurants. Later dit jaar moeten andere restaurants in het land volgen, waarna vestigingen in landen buiten de thuismarkt aan de beurt.

McDonald's denkt met de techniek vooral zijn McDrive, waar automobilisten vanuit hun auto kunnen bestellen, te kunnen verbeteren. Daarnaast gaat de hamburgerketen de techniek ook gebruiken in zijn app.

Op de lange termijn kan de informatie die Dynamic Yield verzamelt, ook helpen bij strategische beslissingen. McDonald's denkt door de informatie van het databedrijf bijvoorbeeld sneller in te kunnen schatten wat nieuwe eettrends gaan worden. Daarnaast moet de data-analyse helpen bij het inkopen van voorraad.

Steve Easterbrook
Sinds zijn aantreden in 2015 probeert McDonald's-ceo Steve Easterbrook, zijn bedrijf langzaam om te vormen naar een techbedrijf. De afgelopen tijd plaatste de onderneming bijvoorbeeld al bestelzuilen in verschillende van zijn 38.000 restaurants. Ook ontwikkelde het samen met Uber Eats een app waarmee klanten hun maaltijd snel thuisbezorgd kunnen krijgen.

Dynamic Yield blijft na de 
overname een zelfstandig bedrijf. De dataonderneming met vestigingen in onder meer New York, Tel Aviv en Parijs, maar ook Berlijn werkt naar eigen zeggen voor meer dan 300 verschillende merken. Klanten zijn onder meer modewebshop Zalando, woonwarenhuis Ikea en maaltijdboxmaker Hello Fresh.
Bron: Het Financieele Dagblad


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis