Registreren

Albert Heijn in de clinch met Etos franchisers

De introductie van het nieuwe AH huismerk ‘Care’ en de geplande ombouw van het drogmeticaschap hebben een tot een fiks conflict geleid met de franchisers van Etos. De Etos franchisers hebben via een kort geding getracht de introductie van de nieuwe lijn tegen te houden.

De nieuwe ‘Care’ lijn was al een noodgreep, daar waar het oorspronkelijke plan was om het eigen merk van Etos in de Albert Heijn schappen te leggen. Een en ander blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. In januari maakte het franchisebestuur bekend dat er een plan op tafel lag om het eigen merk bij Albert Heijn te gaan verkopen om de naamsbekendheid van deze artikelen te verkopen. De franchisers zijn op hun beurt bang dat de formule verwatert en het de exclusiviteit van het merk zal schaden. Daar waar veel Etos vestigingen in de directe omgeving van Albert Heijn gesitueerd zijn vrezen ze tevens voor oplopende concurrentie.

Etos en Albert Heijn besloten daarop de productlijn onder een andere naam, Care, uit te brengen. De Etos franchisers kregen te horen dat dit besluit genomen is om een kort geding en negatieve publiciteit te voorkomen en tijd te winnen om over de kwestie in gesprek te gaan. Begin november lagen de eerste artikelen van Care in de schappen bij Albert Heijn, iets wat tot grote onvrede leidde van Etos franchisers.

Na een kort geding waarbij de franchisers in het gelijk werden gesteld stapten Albert Heijn en Etos naar het gerechtshof in Amsterdam. De rechter aldaar verwierp de eerdere uitspraak en dit betekende dat de uitrol doorgang kon vinden. Moederbedrijf Ahold Delhaize heeft het eigen merk van Etos al wel in andere supermarkten in Europa geïntroduceerd. Hoe de plannen er in Nederland uitzien, wil een woordvoerder niet zeggen. "Etos richt zich nu weer vol op deze feestelijk decembermaand."

Bron: Distrifood/RetailNews


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis