247drank.nl

Black Friday – negatief effect op de marge

Het uit de VS overgewaaide koop-event Black Friday zorgt in Nederland voor slechts een beperkte extra omzet en het zou voornamelijk een negatief effect op de marge hebben, als we de marktkenners in het Financieele Dagblad moeten geloven.

Dit jaar doen opnieuw meer ketens mee aan het event maar niet iedereen zit daar op te wachten. Winkeliers voelen door de toenemende populariteit extra druk om deel te nemen echter is het niet verstandig hier in mee te gaan. “De consument gaat niet ineens heel veel meer consumeren, dus geef je marge weg en verschuift je omzet” zegt sectorbankier Henk Hofstede van ABN Amro.

Sectorbankier Dirk Mulder van ING zit ook negatieve gevolgen door dit soort actie-dagen. “Consumenten gaan erop inspelen door ervoor te sparen, of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen.”

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland en INretail zitten niet op een lijn voor wat betreft Black Friday. DHN noemt het een goed moment om aan klantenbinding te doen, hoewel je nooit weet hoeveel omzet je toe mag schrijven aan Black Friday. INretail wil helemaal af van de focus op prijsacties. Volgens hen zorgt dit voor een negatief effect op marges en rendement.

Grote retailers en e-tailers als Media Markt, Bol.com, Wehkamp en Kruidvat doen mee met het event. Detailhandel Nederland verwacht voor hun dan ook een enorme impuls. In 2016 deed 7% van de consumenten mee aan de koopjesjacht, dit jaar zou dit om 20% gaan.

 

Bron: RetailNews.nl / FD.nl

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis