247drank.nl

Flinke stijging oppervlakte Europese winkelcentra

Het totaaloppervlak van Europese winkelcentra is het afgelopen jaar flink gestegen. Begin 2017 stond de teller nog op 160,8 miljoen m² en in 2018 zal daar naar alle waarschijnlijkheid nog eens een ruime 7 miljoen vierkante meter bij gaan komen, blijkt uit onderzoek van Cushman & Wakefield.

Naast 34 nieuwe winkelcentra in de eerste helt van dit jaar werden ook nog eens 21 centra uitgebreid. Ons land was goed voor een uitbreiding van 30.800 m² en komt hiermee op de 9e positie van landen met de meeste toevoegingen. Turkije, Rusland en Italië bezetten de top 3. 

De focus ligt voornamelijk op het uitbreiden en her ontwikkelen van bestaande winkelcentra. Daar waar er tegenwicht geboden moet worden aan het online shoppen wordt voornamelijk ingezet op ‘aantrekkelijke, inspirerende en experimentele omgevingen voor consumenten als tegenhanger voor online shoppen', aldus head of retail Arjen Boesveldt.

Gezocht wordt naar een goede mix van retailers. “Dat leidt tot een sterke toename van concepten die gericht zijn op ontmoeten en samenkomen in relatie tot nieuwe technologieën en retailers die vooral bezig zijn met continue vernieuwing en het uittesten van nieuwe concepten en formats”.

Goede voorbeelden in Nederland zijn volgens hem Leidsche Rijn Centrum in Utrecht en Winkelcentrum Heuvel in Eindhoven.

 

 

Bron: Cushman & Wakefield / RetailNews

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis