Registreren

Walmart: gezichtsherkenning in strijd tegen ontevreden klanten

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een patent aangevraagd waaruit blijkt dat het zich bezig houdt met een gezichtsherkenningssysteem. De techniek zal naar alle waarschijnlijkheid ingezet worden bij de kassa’s. Wanneer er zich onder de wachtenden een ontevreden klant bevindt zal er automatisch een medewerker gewaarschuwd worden, deze heeft vervolgens de mogelijkheid de klant op te vrolijken. Hiermee hoopt Walmart serviceproblemen in de kiem te smoren en hoopt hiermee het aantal escalaties te laten dalen.

In het patent staat geschreven; ‘Het is gemakkelijker om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe binnen te halen met advertenties’. Walmart is tevens bang dat ontevreden klanten zelfs de moeite niet nemen om een klacht in te dienen. ‘Met zoveel concurrentie gaat een klant eerder naar de concurrent dan de tijd te nemen om een klacht in te dienen’.

Het systeem kan ook ingezet worden om trends in koopgedrag in kaart te brengen. Gezichtsuitdrukkingen van klanten kunnen worden gelinkt aan transacties. Walmart hoopt hiermee tijdig veranderingen van koopgedrag, als gevolg van veranderende tevredenheid, te kunnen vaststellen.

 

Bron: RetailNews / BusinessInsider

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis