247drank.nl

Expert kan niet mee in prijzenoorlog

Meegaan in de prijzenoorlog om de laagste prijs is onmogelijk voor de Expert formule zegt directeur Dik Pijl in een interview met RetailTrends. Pijl zegt dat het model van de formule hier op niet is gebaseerd.

De prijsaanpassingen van Expert gebeuren bewust handmatig in tegenstelling tot concurrenten zoals BCC en Media Markt. Bij concullega’s gebeurd dit automatisch en doen ze dit volgens Dik Pijl om ‘omzet te kopen’. “Als iedereen dat zou doen, zouden we allemaal failliet gaan.” Aldus de Expert directeur.

Expert onderscheidt zich met een hogere servicegraad, en daar zijn wat hogere marges voor nodig. Het model van BCC waarbij ze zowel hoge service als lage prijzen beloven is volgens Pijl financieel gezien niet waar te maken. “Wij kunnen het morgen ook doen, maar dan zijn er over drie jaar 140 ondernemers minder in Nederland.”

Bron: RetailTrends / RetailNews

 


Reactie


Reacties

  • INTO Franchise

    Beste Steven, Ook dat klopt inderdaad! Al met al is het denk ik erg interessant wat er de komende jaren gaat gebeuren in (r)etail-end Nederland! Uiteindelijk heeft de consument het laatste woord!

  • Steven

    Ja, dat klopt. Echter Expert verwijst naar de prijsstelling bij o.a. Media Markt en BCC. Dan kun je het lijntje doortrekken. Laatstgenoemden erkennen dat je het louter op servicegraad niet gaat winnen tegenover de internetaanbieders. Expert 'durft' of wil die erkenning nog niet aan.

  • INTO Franchise

    Beste, Het is correct wat je schrijft. Echter zinspeelt Expert hier op de fysieke winkelketens. De discussie of een fysieke retailer mee kan met prijzen zoals deze online worden aangeboden is al gevoerd en de conclusie daarvan was (vanzelfsprekend) dat dit onmogelijk is. Los daarvan zijn de onlinewinkels inderdaad erg vooruitstrevend op het gebied van service, je haalt zelf de voorbeelden al aan. De servicegraad van bijvoorbeeld Cool Blue ligt erg hoog, denk aan een eigen bezorgdienst en een installatieservice, welke dus niet exclusief meer is voor formules als Expert. Uiteindelijk zie je dat Retailers en E-tailers elkaar ontmoeten. Ketens die steeds meer focussen op online, en e-tailers (zoals Cool Blue) die winkels openen. Interessante ontwikkelingen!

  • Hogere servicegraad

    De heer Pijl geeft aan dat Expert zich onderscheidt door middel van een hogere servicegraad. Als je daar maar lang genoeg in gelooft dan zal deze formule uiteindelijk wel ergens stranden. Een sterke verbetering van de servicegraad zie ik juist bij de - veelal goedkopere - internetaanbieders terug. Denk daarbij aan alsmaar kortere levertijden (zelfde dag, bezorging op zondag etc.), de ruime bedenktijd voor koop of afstand, betaling achteraf, gunstige garantievoorwaarden, retourmogelijkheden (af laten halen)chatmogelijkheid (ook in het weekend) en wat verder in de toekomst nog wordt bedacht. (skypemogelijkheid of andere vorm van digitaal gezichtscontact). Vaak ben je beter af dan bij een 'digitale' winkel. Ik denk dat het kantelpunt voor wat betreft een hogere servicegraad t.o.v. een fysieke winkel al is gepasseerd. Bovendien vindt steeds vaker oriëntatie plaats via internet (reviews, producteigenschappen, youtube etc.) Vasthouden aan de gedachte dat je (nog) een hogere servicegraad hebt en daardoor een hogere prijs gerechtvaardigd is, vind ik een zorgelijke houding waarmee wordt aangetoond dat de formule de tand des tijds niet heeft doorstaan/doorstaat.

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis