Registreren

Een studieschuld omdat het moet? Deze ondernemer vond van niet.

Alex Tew stond op het punt een driejarige bachelor business management te beginnen aan de universiteit van Nottingham. Maar de collegegelden waren - ook al in 2005 - niet mals in Engeland.

Hij wilde niet vast komen te zitten aan een enorme studieschuld.

De meeste jonge mensen nemen daarom een bijbaantje. Maar Alex Tew bedacht een geniaal (sommigen noemden het ‘belachelijk’) idee:
“Wat nou als ik de advertentieruimte op een webpagina voor één miljoen dollar verkoop?”

Na een tijdje brainstormen kwam Tew op het idee om de advertentieruimte op zijn website te verkopen. Maar niet een site met interessante content en regelmatige updates.

Nee, op één pagina met een miljoen pixels. Elke pixel was te koop voor een dollar. Vandaar de naam: www.milliondollarhomepage.com

‘Dollar’ vond hij aansprekender klinken dan de Britse Pond.

Adverteerders konden ruimte kopen vanaf 10*10 pixels. Een advertentie van één pixel kun je namelijk niet zien.

Een belachelijk idee? Niet als je de wetten van viral marketing kent.
De eerste verkopen stroomden langzaam binnen. Voornamelijk van familie en vrienden.

Veel mensen verklaarden Tew voor gek. Waarom zou je op zo’n pagina willen staan? Maar ze begrepen de psychologie van een viral niet:

Alex Tew deed namelijk iets wat nog nooit was vertoond. Iets geks, iets nieuws, iets waar mensen met elkaar over praten.

Al snel kwam een journalist van de BBC over het experiment te horen. De Britse staatsomroep berichtte over de website.

Na een maand had Alex Tew al voor een kwart miljoen aan advertentieruimte verkocht.

Kritiek was er ook: Don Oldenburg van de Washington Post noemde de site: “A cheap, mind-bogglingly lucrative marketing monstrosity, an advertising badlands of spam, banner ads and pop-ups."

Maar negatieve aandacht is natuurlijk ook aandacht.

Binnen vijf maanden had Alex Tew alle advertentieruimte verkocht.

Totale investering? 50 dollar voor een domeinnaam en hosting
Totale opbrengst? 1 miljoen dollar

Een beetje lef en een origineel idee
Wat kun je van dit experiment leren?

Niet, zoals veel ondernemers na Tew dachten, dat je met precies hetzelfde idee ook geld kunt verdienen.

(Of je moet er een originele draai aan geven: Een Nederlandse bibliothecaris verkocht een jaar later via zijn website stukken van de Noordpool. Officieel was het gebied nog van niemand eigendom.)

Maar wel dat je als ondernemer soms genoeg hebt aan een beetje lef en een origineel idee.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis