247drank.nl

Economische en banengroei door… franchise

De verhoudingen in Nederland zijn niet de verhoudingen in het Brits Koninkrijk. Toch werd ik getroffen door een bericht op diverse sites dat er bij de Britse overheid op wordt aangedrongen om het belang van franchising te onderzoeken als manier om banengroei te stimuleren en om de economie een duwtje in de rug te geven. De indicaties zijn dat er in het Verenigd Koninkrijk in de komende vijf jaar 500.000 banen kunnen worden gecreëerd in franchisebedrijven.

De cijfers zijn afkomstig van een Professor Roy Seaman. Hij is directeur van een bedrijf dat franchiseformules ontwikkelt. Hoewel hij een belang heeft bij franchising, of misschien wel juist daarom, is zijn betoog interessant. Tijdens een bijeenkomst met franchise experts, overheden en bankiers hield hij hen voor dat franchising een bewezen en gedegen formule is om groei te generen. Volgens Seaman zijn er alleen al in 2014 100.000 nieuwe banen voorzien in franchisebedrijven,”. Voor de komende vijf jaar voorziet hij een groei van het aantal franchiseformules met 2.000. Hierdoor worden 70.000 ondernemingen gestart. Volgens professor Seaman is het realistisch om te veronderstellen dat het aan een half miljoen mensen werk zal kunnen bieden. In zijn betoog vraagt hij zich o.a. af wat er zou gebeuren als dit aantal 10 procent hoger zou zijn?”

Deelnemers kregen te horen dat diverse organisaties Britse bedrijven stimuleren om ook over de landsgrenzen heen te kijken naar de potentie van franchising. Seaman voegt daar aan toe dat lokale ondernemingen (regionaal) het franchise model onderzoeken als een manier om te expanderen.

Zoals gezegd Nederland is Engeland niet. We hebben een kleiner en compacter land en de werkloosheid is bij ons lager dan in de meeste andere landen van de EU. Toch liggen er ook veel vergelijkbare kansen. Er wordt nog steeds (gelukkig) veel geld uitgegeven aan marketing en sales. Helaas echter niet voor het vinden van franchisenemers. Kijkend naar het potentieel zou je je kunnen afvragen of franchiserecruitment niet één van de beste marketing tools zou kunnen zijn. Ik spreek voor eigen parochie. Mijn werkterrein is franchising. Desondanks, of misschien wel daarom denk ik dat professioneel franchiserecruitment een verschil maakt. Soms lijk het, oneerbiedig gezegd dat groei in franchise lijkt op toeval. Een goede ontwikkelstrategie, witte vlekken- en locatieplannen, profiel van de ideale franchisenemer nu en in de (nabije) toekomst, distributieplannen en een beeld van innovatie zijn slechts voorbeelden van zaken die nodig zijn om groei goed te plannen. Er is wel sprake van tomeloze energie en enthousiasme als het gaat om de formule maar meer dan eens maakt een fantastische formule het zichzelf lastig. Wel hard werken aan de formule maar onvoldoende investering in tijd en energie. Ondernemen in Nederland is hot. Veel (ex) werknemers zullen kiezen voor een vorm van ondernemerschap om hun carrière voort te zetten. Vroeger hing dat af van economische tegenwind. Tegenwoordig is de keuze voor ondernemerschap veel meer een principiële.

Met het eerste telefoontje wordt al een begin gemaakt met de toekomstige verhouding tussen franchisenemer en franchisegever. Dat gaat verder dan toonzetting. Het betreft de kwaliteit van het proces van starten, de informatievoorziening, de uitstraling van het verstrekte materiaal, snelheid etc. Goede franchiserecruitment gaat dus verder dan werving en interviews. Het is marketing!


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis