247drank.nl

Geen vrij shoppen voor de EU online consument

Ondernemen, daar hoort tegenwoordig een webshop bij. En hoewel het logisch lijkt dat iedereen ter wereld daar kan bestellen, de realiteit is anders. Het netwerk van Europese Consumenten Centra, het ECC-Net, concludeert in een recent rapport dat Europese retailers nog altijd virtuele grenzen opwerpen.

Geen EU gedachte
Het rapport onderzoekt het vrij online kunnen winkelen in de Europese Unie. Tussen 2013 en 2015 blijkt dat het aantal klachten met betrekking tot weigering op grond van geografische locatie ruim verdubbelde. Dat is natuurlijk volstrekt tegen het gedachtengoed van de Europese Unie. Klachten In het onderzoek werden klachten van consumenten geanalyseerd. Koploper is Oostenrijk, gevolgd door Italië en Ierland. Deze klachten hadden betrekking op discriminatie naar woonplaats. In dat geval worden bezoekers geweigerd omdat ze in een ander land wonen. Twee derde van de klagers vielen over prijs- of serviceverschillen.

Geoblocking
In Brussel is ondertussen een naam verzonnen voor dit type handelen bij webshops: geoblocking. De oorsprong kun je toeschrijven aan afspraken uit de oude commercie. Een distributeur in het Verenigd Koninkrijk heeft exclusiviteit bedongen voor fietsonderdelen. Britten proberen vervolgens de onderdelen in een Nederlandse webshop voor een lagere prijs te bestellen. De webshop moet ze echter weigeren als gevolg van hun land van herkomst.

Cross border shoppen
De Europese Unie wil alle barrières op onlinehandel tussen verschillende landen wegnemen. Een meerderheid van de EU-landen stemden onlangs zelfs nog in met een voorstel voor het toegankelijker maken van cross border shoppen. Dit voorstel houdt in dat webwinkels aan alle bezoekers dezelfde prijs moeten berekenen, ongeacht het land van herkomst. Bezoekers weigeren is al helemaal uit den boze. Een oplossing voor die exclusieve distributeur staat er echter nog niet bij.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis