Registreer en bekijk uw matches.

Ondernemende vrouwen

6 onmisbare tips voor elke ondernemende vrouw die haar eigen bedrijf start.

Goed nieuws! Vrouwen starten steeds vaker hun eigen bedrijf. Volgens het Centraal Bureau van Statistiek (CBS) was in 2007 31 procent van de startende ondernemers vrouw. In 2014 is dit opgelopen tot ruim 37 procent. Wij zien dit het liefst verder stijgen. Daarom hebben wij 6 start-up tips voor ondernemende vrouwen.

Unieke uitdaging
Als vrouw heb je unieke uitdagingen. Zeker wanneer je naast de traditionele rollen van echtgenote en moeder ook een ondernemer bent. Dit vraagt om het vinden van een balans. Je bent als een koorddanseres die haar evenwicht moet behouden terwijl de wind om haar heen waait.

Wij kennen veel vrouwelijke franchisers en hebben van hen enkele onmisbare tips & tricks voor jou bij het starten van je bedrijf.

1. Vind je passie
Als jij een franchise start, laat deze aansluiten op je passie. Dus niet iets doen wat je ‘wel leuk’ vindt. Nee. Het moet echt iets zijn waar je enthousiast over bent. Iets waar je uren over door praat en mee bezig kunt zijn. Deze passie en enthousiasme werken aanstekelijk. Op je klanten en relaties. Waardoor zij extra nieuwsgierig worden naar jouw aanbod en producten.

2. Jij bepaalt het werk, het werk bepaalt jou niet.
Waarom wil je een bedrijf starten? Om het gezinsinkomen aan te vullen? Wil je parttime werken en meer tijd hebben voor de kinderen of wil je juist fulltime aan de slag. Of je nou geld of vrijheid nastreeft, er bestaan geen regels die zeggen hoe jij jouw eigen zaak runt. En hoeveel uren je moet werken.

Zoals in mode is het bij ondernemen. Jij draagt de kleding, de kleding draagt jou niet. Oftewel, jouw franchise moet aansluiten op jouw leven en niet andersom.

3. Houd werk en privé gescheiden
Begin hier direct mee bij de start van je onderneming. Maak voldoende tijd voor zowel je werk als je privéleven, zodat allebei voldoende aandacht krijgen:

1. Bepaal je kantoortijden.
2. Werk gedurende deze tijden. Check buiten kantooruren niet je e-mails of telefoon.
3. Als je de ruimte hebt, maak van een kamer in je huis je kantoor
4. Heb je weinig ruimte thuis dan is een flexplek een optie. Bovendien biedt dit een mooie gelegenheid om andere ondernemers te ontmoeten.

Als jij je aan je werktijden houdt, dan doen je klanten en relaties dit ook. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar uitzonderingen bevestigen de regel.

4. Technologie is een hulpmiddel niet een doel
We laten ons te veel leiden door technologie in plaats van andersom. Technologie is een hulpmiddel dat ons werk makkelijker maakt, niet ons leven moeilijker.

Lees daarom je e-mail op vaste tijden. Laat je niet afleiden door de ping van een whatsapp. Neem je telefoon niet op als je geconcentreerd aan het werk bent of tijd met je geliefden doorbrengt. Daarom is er zoiets als voicemail.

Bovendien zijn onderbrekingen contraproductief. Bij elke afleiding duurt het gemiddeld 25 minuten om in weer dezelfde staat van concentratie te komen als daarvoor.

Kortom, laat technologie voor jou werken.

5. Investeer in relaties en vrouwen
Als mensen zijn wij groepsdieren. We hebben steun van elkaar nodig. Veel ondernemers vertellen dat het soms eenzaam is om alleen te werken. Zoek daarom een mentor, sluit je aan bij een ondernemersvereniging of creëer zelf een groep. Zo deel jij je ideeën, doelen en frustraties met andere gelijkgestemden.

Gelukkig verandert er veel maar de realiteit is dat we nog steeds in een mannenwereld leven. Soms is het dan fijn om juist met andere vrouwen te praten over de specifieke uitdagingen die jij als vrouwelijke ondernemer tegenkomt. Sluit je aan bij een businessclub of ondernemersvereniging voor vrouwen.

Deze heb je zowel lokaal, regionaal als nationaal. Wij hebben alvast wat namen voor je verzameld:

● Bedrijvige Vrouwen (Amsterdam)
● Women on the Web
● BPW Nederland
● Linkedmeer
● UVON - Unie van Vrouwelijke Ondernemers Nederland
● Haar eigen zaak

6. Branding
Wat is jouw merk? Hoe ziet het er uit en wat betekent het? Alles wat je doet voor je nieuwe bedrijf, moet aansluiten bij jouw visie op het merk. Van visitekaartjes, websiteontwerp en presentaties tot je bedrijfscultuur.

Klanten bepalen in grote mate de identiteit van je merk. Zij praten over je op social media. De klant vertrouwt je, of niet. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Samenhang en duidelijkheid van je boodschap zijn daarom belangrijk. En oprechte betrokkenheid bij je klant.

Als jij een franchise start dan is je merkidentiteit al grotendeels bepaald binnen de franchiseformule. Dit neemt niet weg dat jij werkt aan je persoonlijke branding.

Ga jij het avontuur aan?
Je eigen bedrijf is 1 van de grootste avonturen in je leven. Investeer daarin je energie, omhels de uitdaging en zie je bedrijf (op)groeien. Met alle beloningen van dien.

Hier een paar formules die nu op zoek zijn naar vrouwelijke ondernemers:
LadyLine, Wav-e For Ladies, HomeTeam, Househunting.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis