Registreren

Hoe ga je als ondernemer om met cybercriminaliteit?

 

In 2021 kost cybercriminaliteit de maatschappij wereldwijd zo’n 6 miljard dollar aan schade, hebben experts berekend. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de kosten in 2015. Een serieus probleem dus, al hoef je niet meteen je mobiel bankieren app weg te gooien zoals sommige ‘experts’ beweren. Wat is cybercriminaliteit dan wel en hoe moet je er als ondernemer rekening mee houden? In dit artikel lees je meer.

Wat is cybercrime?

Er zijn nogal wat misdaden die je onder de noemer cybercriminaliteit kunt vatten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Spam ongewenste berichten.
  • Virus code die een computer, netwerk of website onklaar maakt.
  • Phishing waarbij hackers je wachtwoorden achterhalen.
  • Identiteitsfraude waarbij criminelen zich als iemand anders voordoen online, bijvoorbeeld om iemands reputatie te schaden.
  • DDOS-aanvallen waarmee een netwerk kan worden platgelegd.
  • Ransomware waarmee je data of netwerk wordt ‘gegijzeld’ en je de criminelen tegen betaling van (vaak) bitcoins kunt afkopen. 

Ook grooming, haatzaaien of stalking kun je als cybercrime zien, maar ondernemers krijgen hier over het algemeen minder mee te maken.

Hoe groot is de kans dat ik word getroffen?

Precieze cijfers over de kans op een aanval door cybercriminelen is lastig te geven. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat inmiddels een derde van de bedrijven is getroffen, maar het hangt er natuurlijk erg vanaf in welke sector je zit en hoe je je IT-beveiliging op orde hebt. 

Interessant is wel dat het bij recente aanvallen niet meer om ‘phishing’-mailtjes ging waarbij je zelf nog de keuze hebt om te klikken of niet, maar om een officiële update van een boekhoudpakket waarbij hackers ransomware inzetten om bitcoins te verkrijgen. Met andere woorden: hoe goed je je ook voorbereid, het kan je toch overkomen.

Hoe moet je reageren op een cyberaanval?

Deze blog gaat dan ook niet over wat de beste virusscanner is of hoe je je netwerk het beste beveiligd. Neem daarvoor een ICT-specialist in de hand. De vraag is eerder hoe je je voorbereid als het dan toch misgaat. 

Denk nu alvast eens na over de volgende vragen:

  • Welk bedrijf schakel je in als je wordt aangevallen?
  • Hoe en wanneer meld je een eventueel datalek?
  • Wanneer zet je systemen uit om de schade te beperken?
  • Wat zijn eigenlijk je kosten bij het uitschakelen van systemen? (Denk hierbij ook nadrukkelijk aan gederfde inkomsten)
  • Wie breng je op de hoogte van een eventuele aanval?
  • Hoe reageer je op eventuele eisen van een hacker? 

Werk je antwoorden uit in een overzichtelijk draaiboek. Zet daarin ook alle relevante contactgegevens van de mensen die je op de hoogte wil brengen. Vraag aan je marketing/communicatiemedewerker om alvast een strategie voor te bereiden voor wanneer je bent aangevallen. Ook is het interessant om te kijken of je je voor cybercriminaliteit wilt verzekeren. Het kost misschien even werk allemaal, maar een goede voorbereiding scheelt je bij een aanval heel veel stress én geld.

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis