De FranchiseAdviseur heeft 19 jaar ervaring in franchise advies, in diverse branches en met tal van bedrijven in verschillende fase van formule ontwikkeling.

Franchisen bij LMI: Leiderschap ontwikkelen met succesgarantie

‘Je moet als franchisenemer zonder moeite aan de directietafel komen’

In een snel veranderende wereld hebben bedrijven behoefte aan beter leiderschap. Niet alleen aan de top, maar op alle niveaus. En het goede nieuws is: beter leiderschap kun je leren. Dat stelt LMI Nederland, een formule die gestaag groeit in omzet en in nieuwe franchisenemers. “Leiderschapsontwikkeling is een investering in mensen die zichzelf altijd uitbetaalt”, stelt franchisegever Edwin Hoek. LMI geeft zelfs een succesgarantie. 

LMI Nederland biedt ontwikkeltrajecten die de prestaties van ondernemers en ondernemingen verbeteren. De kern, het LMI ‘Total Leader’ concept, bestaat uit vier ontwikkelprogramma´s die een duidelijk meetbaar rendement garanderen, nieuwe effectieve gewoonten helpen ontwikkelen en persoonlijke levens in balans brengen. LMI, van origine een Amerikaanse formule, heeft vestigingen in meer dan 80 landen. 

In Nederland heeft LMI 7 franchisenemers. Sommige franchisenemers hebben een ‘managing partner’, die een beperkte fee betaalt en een deel van de omzet met de franchisenemer deelt. Zo’n managing partner kan ervaring opdoen voordat hij of zij zelf franchisenemer wordt. 

Maximale uit talent

Vorig jaar nam Jan Berkelmans, voorheen managing partner van LMI Oost-Gelderland, die stap. “En daar heb ik geen moment spijt van gehad. Het gaat geweldig, en in de Achterhoek is potentie genoeg. Ik heb zelfs al een eerste managing partner en ben op zoek naar een tweede.”

 “Ieder mens heeft zijn talent. Hoe kun je daar het maximale uithalen?” Dat is de kern van Leiderschapsontwikkeling, vind Berkelmans. “De mensen in een organisatie zijn belangrijk. Bedrijven zien in dat investeren in mensen nodig is om op lange termijn het succes vast te houden. Dat is net zo nodig als investeren in gebouwen, automatisering of machines.”

‘Executive cases’

LMI neemt steeds nieuwe initiatieven om de formule te versterken. Twee jaar geleden zag de LMI Academy het levenslicht, vorig jaar de ondernemers-ontbijten; dit jaar begint Edwin Hoek met ‘showcases’. “Noem het een laagdrempelige kennismaking. Managers of directieleden van bedrijven komen bij elkaar en doorlopen dan samen de onderdelen van een programma. Zij kunnen zo ervaren wat het is, hoe het werkt en hoe hoog (en meetbaar) het rendement is, waarna we wellicht meer voor hen kunnen betekenen.” 

Online platforms

LMI heeft zich in 2016 geprofileerd op online platforms. De website is uitgebreid en biedt gratis e-books aan. Hoek publiceert blogs met praktische tips over leiderschap. “Ik krijg veel positieve reacties op de blogs. Ook op blogs die al langer online staan.” Die reacties bieden dan weer de mogelijkheid om contact te houden. “Daar zijn we ons nu in aan het verbeteren: in contact blijven met mensen die interesse hebben getoond. Met de ondernemers voor wie we gewerkt hebben onderhouden we al prima contact.” 

Webinars

Dit jaar staat ook een nieuwe online activiteit op de agenda: webinars. Hoek: “Online seminars die mensen live kunnen bijwonen achter hun eigen computer. Noem het een combinatie van presentatie en discussie. Het is laagdrempeliger dan wanneer je mensen uitnodigt naar een bepaalde locatie te komen. Je komt makkelijker met elkaar in contact.” 

Koude acquisitie

Al zijn de mogelijkheden van internet groot, minstens zo belangrijk voor een LMI-franchisenemer blijft het om, ouderwets, fysiek aanwezig te zijn op de plaatsen waar mogelijke opdrachtgevers zijn. Hoek: “Dat varieert van koude acquisitie plegen tot netwerken. Veel mensen leren kennen, en zorgen dat tevreden klanten aan anderen vertellen over LMI.” Ook vorig jaar sponsorde LMI het Jong Management Congres weer, ditmaal in Rotterdam. “Daar ontmoetten we met 4 mensen een dag lang managers met een leeftijd tot 40 jaar uit heel Nederland.” 

In gesprek komen

Hoek: “De een heeft meer gevoel voor netwerken, het aanknopen van persoonlijke relaties. De ander doet het liever digitaal. Een combinatie van beide vind ik ideaal. Je moet zorgen dat je in gesprek komt met ondernemers met de beslissers binnen bedrijven. Voor sommige franchisenemers is dat een drempel die ze niet blijken te kunnen nemen. Anderen gaat dat heel makkelijk af.” 

Rugzak vol ervaringen

Zoals Jan Berkelmans in Oost-Gelderland. Hij was 14 jaar bedrijfsleider en had 16 jaar een eigen bedrijf in de kunststofbranche. “Bij LMI heb ik de kans om die 30 jaar leidinggevende ervaring over te brengen op andere mensen. Ik heb veel meegemaakt. Mijn rugzak zit vol met positieve en negatieve ervaringen. Zo kan ik snel benoemen wat de behoeften zijn van andere ondernemers. Waar zij tegenaan lopen ben ik misschien ook tegenaan gelopen”, zegt Berkelmans. “Ik ben ook iemand van de werkvloer. Zo kan ik bij een eerste gesprek de juiste vragen stellen. En dan de vertaalslag maken: Wat zal het opleveren als we dat kunnen beïnvloeden.” 

Met Jan praten

Dat levert herkenning op bij de ondernemers met wie Berkelmans in gesprek raakt. “Persoonlijk vertrouwen is heel belangrijk, je moet een klik hebben met de ondernemer zelf. Veel netwerken. Ik ben lid van VNO-NCW geworden. Bij bedrijfsbezoeken zijn zó 150 ondernemers aanwezig, daar kun je aardig wat handen schudden.” En hopen dat het zich rondvertelt. “Dat gebeurt me trouwens geregeld. Dan heeft iemand die ik begeleidde, aan een ander de tip gegeven: ‘Ga eens met Jan praten’.” 

In het MKB heeft Berkelmans goede contacten opgebouwd. “Nu ben ik ook aan de slag bij bedrijven van 300+ werknemers. Zo groeit de praktijk. Ieder jaar ben ik in staat om steeds meer programma’s aan de man te brengen. En daar komt vaak nog meer bij. Noem het operationeel begeleiden van bedrijven. Brainstormsessies met afdelingen en extra uren begeleiding. Die combinatie maak het heel leuk. Ik zou graag een tweede managing partner erbij hebben. In de Achterhoek is nog potentie genoeg.” 

Verhaal vertellen 

Een franchisenemer van LMI hoeft niet te investeren in een eigen kantoor of zich druk te maken over een goede vestigingslocatie. Hoek: “Om ondernemers van dienst te kunnen zijn moet je ze opzoeken, hun verhaal aanhoren de samenwerking zoeken. Een eigen kantoor kan soms wel handig zijn voor gesprekken met klanten of evenementen.” 

Een franchisenemer moet natuurlijk ook kennis hebben van de LMI-programma’s. Daarvoor is er een handboek en voor elk programma een gids die uitgebreid aangeeft hoe dat specifieke programma het beste begeleid kan worden. Hoek: “Je moet als franchisenemer vooral geïnteresseerd zijn in mensen en wat hen beweegt. De details van het uitvoeren van een programma krijg je in de praktijk snel in de vingers. Een goede coach/begeleider brengt daarbij ook zijn eigen kennis en ervaring in.” 

In de praktijk

“De methode van LMI spreekt me enorm aan omdat hij heel praktisch is”, vindt Berkelmans.

“De programma’s sluiten nauw aan bij de praktijk. Mensen hebben er direct voordeel van. Ik vraag in de begeleiding bijvoorbeeld: Analyseer eens welke praktijkvoorbeelden je de afgelopen twee weken hebt meegemaakt. Dat gaan we dan bespreken: Hoe zou je het oppakken. Wees kritisch naar jezelf en vertaal dat naar de praktijk.” 

Het opbouwen van een eerste klantenkring is natuurlijk de eerste uitdaging, en dat onze programma’s van klanten fans maken is daarbij cruciaal. Hoek: “Succes praat zich rond. Geen betere ambassadeur voor LMI dan iemand die ervaren heeft welke resultaten hij kan boeken. Die zet vaak anderen aan het denken over hun bedrijf, waardoor de klantenkring op een natuurlijke manier gestaag groeit.”

 

Meer weten over de franchise mogelijkheden bij LMI Nederland? Klik dan hier!


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis