Groei- en vestigingsvraagstukken zowel als segmentatie- en haalbaarheidsstudies vormen een belangrijk deel van de activiteiten.

De 5 meest gemaakte fouten van franchisegevers

Franchising is een prachtige mogelijkheid om je bedrijf sneller te laten groeien. Maar het is absoluut geen tak van sport die je moet onderschatten. We kennen ettelijke voorbeelden van succesvolle ondernemers die met franchising het schip in zijn gegaan. Zorg er in ieder geval voor de je de volgende vijf fouten niet maakt.

Het geheim van je concept niet delen

Veel ondernemers onderschatten hoeveel van hun persoonlijke touch er in het bedrijf zit. De aandacht voor detail of de unieke manier van het begroeten van klanten maakt net het verschil. Denk goed na over wat het precies is dat je bedrijf zo succesvol maakt. Hoe kun je dit in een uitgebreide training aan je franchisenemers overdragen?

Te snel willen groeien

Wat in Twente werkt, werkt niet automatisch in de Randstad. En omgekeerd. Groei over verschillende regio’s kost tijd en aanpassingsvermogen. Daarom is het slim om een bepaalde strategie achter je groei te hebben. Bijvoorbeeld eerst in vergelijkbare plaatsen of regio’s. Bovendien loop je met te snelle groei het risico dat je geen tijd meer overhoudt voor je normale werkzaamheden.

Beknibbelen op juristen

Een gemiddelde advocaat of jurist is niet goedkoop. Toch is het bij franchising bijzonder belangrijk dat je de contractuele verplichtingen goed op orde hebt. Slecht geformuleerde franchiseovereenkomsten of middelmatig juridisch advies vormen een groot risico voor wanneer het even wat minder gaat met je onderneming.

Een onduidelijk merk

We zijn er tot nu vanuit gegaan dat je een sterk concept runt. Maar dat iedereen in de plaats of regio je kent, wil nog niet automatisch zeggen dat je ook een herkenbaar merk hebt. Misschien is het vooral jarenlange gewenning. Een onduidelijk merk kan funest zijn wanneer je wilt uitbreiden naar nieuwe gebieden. Klanten weten immers niet goed wat ze van de nieuwe vestiging kunnen verwachten.

Rigide vasthouden aan je concept

Franchisenemers zijn geen werknemers. Ze investeren zelf in de onderneming, brengen eigen ervaring en daarmee ook eigen wensen en plannen mee. Als franchisegever is het soms moeilijk om met kritische feedback om te gaan. Zeker wanneer het over het concept gaat waar je zoveel jaren met passie aan hebt gewerkt. Toch is het slim om goed te luisteren naar kritiek en waar nodig ook zaken aan te passen.

 

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis