Groei- en vestigingsvraagstukken zowel als segmentatie- en haalbaarheidsstudies vormen een belangrijk deel van de activiteiten.

Deze 5 gewoontes helpen je om gefocust en gelukkiger te leven

Als ondernemer heb je veel ideeën en weinig tijd. Daarom is het goed om prioriteiten te stellen. In dit artikel geen magische wegen naar het ultieme succes (voor zover die al zouden bestaan), maar wel praktische tips waarmee je nu al een verschil kunt maken in je eigen leven:

Weg met die telefoon, laptop en tablet in bed
Misschien dat je op kantoor keihard werkt. En heb je een kantoor aan huis? Dan kun je in je studeerkamer of woonkamer flink aan de slag om het beste uit jezelf te halen. Probeer jezelf alleen één vaste regel op te leggen: Géén laptop, telefoon of tablet in bed.

Waarom? Door de blauwe straling van de schermen slaap je slechter. Dat heeft weer een groot effect op je productiviteit de volgende dag. Daarnaast zorgt ‘nog even wat mailtjes checken’ voor je slaap ook voor de nodige stress. Televisies stralen overigens ook blauw licht uit, maar je zit over het algemeen ver weg genoeg om nog steeds te kunnen slapen.

Gewoon beginnen. Ook al gaat het misschien fout.
‘Inspiration is for amateurs; the rest of us just show up and get to work.’ aldus de Amerikaanse fotograaf en schilder Chuck Close. In de praktijk betekent het dat je tijdens het aan de slag gaan met je idee, vanzelf op verbeterpunten stuit. Beland je tijdens het werken eenmaal in de welbekende flow, dan komt de grootste inspiratie naar boven.

Verzamel inspiratie voor later
Wat inspireert je, wordt je gelukkig van of zet je aan het denken? Het gaat hier niet om fysieke spullen. Denk juist aan quotes, websites, interviews en memes. Maak je al gebruik van een verzameltool zoals Evernote, Google Keep of Pinterest? Elke keer dat je iets inspirerend tegenkomt kun je het aan je collectie toevoegen. Heb je even een dag dat het wat minder gaat? Kijk dan eens naar je verzameling.

Aardig zijn is fijn. Nee zeggen belangrijker.
Uit onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt dat mensen die moeilijk nee zeggen, vaker last hebben van stress, burnouts en zelfs depressies. Wees daarom duidelijk als je iets niet wilt. Zeg niet: “Ik weet niet of ik dat wel kan”, of: “Ik weet het niet zeker”, maar: “Nee dat doet ik liever niet” of “Dat wil ik niet doen. Kan ik je ergens anders mee helpen?”

Stel doelen. Maar wel realistische.
Grote doelen stellen lijkt inspirerend. Ik ga het komende jaar ELKE dag sporten. Maar zijn eigenlijk een manier om jezelf voor te bereiden op teleurstellingen: Het is niet gelukt. Nouja, elke dag was ook wel wat veel.





Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis