INSIGHT GRAPHICS: FULLSERVICE IN GRAFISCHE MEDIA

5 Onmisbare topkwaliteiten voor ondernemers

Albert Einstein sprak de beroemde woorden: ´Genius is 1% talent and 99% percent hard work.´ Met alleen talent kom je er dus niet. Ondernemers werken keihard. Bovendien beschikken zij over 5 onmisbare topkwaliteiten voor hun succes.

  1. Pure Passie

Geld is niet de echte drijfveer van een ondernemer. Achter veel start ups zit een dieper verhaal. Een hoger doel. Je hoeft alleen maar te kijken naar Elon Musk en zijn Mars missie. Een brok passie. Jij staat ook elke dag vroeg op, om weer vele uren te werken voor het succes van jouw bedrijf. Dit houd je alleen vol met een innerlijke drive die draait op pure passie.

  1. Afspraak is Afspraak

Tijdens je studie schoof je deadlines voor je uit én kwam je hiermee weg. Bij jouw eigen bedrijf kan dit echt niet meer. Als jij het vertrouwen van je klanten kwijt wilt raken, mis dan een deadline.

Of het nou gaat om een bezorgingsdatum of de oplevering van een opdracht: afspraak is afspraak. Van productvoorwaarden en de franchiseovereenkomst tot de kwaliteitseisen: lever altijd wat je belooft. Klanten en werknemers willen iemand op wie zij kunnen bouwen. Ben jij die persoon?

3. Weg met valse bescheidenheid. Vier je succes

Een klantgesprek is een soort sollicitatiegesprek. De basis van een goed sollicitatiegesprek is je successen vieren. Gebruik hierbij altijd de STAR-methode. Dit staat voor:

  • Situatie
  • Taak
  • Actie
  • Resultaat.

Wat was de situatie? Wat was jouw taak hierin? Welke acties nam jij en wat was het resultaat? Simpel maar effectief. Dus niet: ‘Wij werken al X aantal jaren in Sector Y’. Dit zegt niks.

Maak dit concreet:

Klant X zat met een situatie. Wij voerden het projectmanagement uit. Door de processen te optimaliseren, bespaarden wij voor onze klant een 1.000.000 euro. Het project sloten wij 1 maand voor de deadline af.

Zorg er voor dat je altijd minimaal 5 STARs van jouw successen helder op je netvlies hebt. Dus weg met die valse bescheidenheid.

  1. Failure is an option

Ondernemers zijn mensen, geen machines. We maken fouten. Soms doen we gekke dingen die goed uitpakken, of juist niet. Dit is het risico van ons vak. Beschik hierbij wel over een gezonde dosis zelfreflectie.

Durf van te voren kritisch te kijken naar de beslissingen die jij neemt. Wees niet bang anderen om advies te vragen. Weeg de kosten-baten af. Zelfs als je ja wilt zeggen, durf nee te zeggen. Fouten maken is prima. Maar vermijdbare fouten maken is zonde.

Pakt een beslissing toch niet goed uit? Is een klant niet blij? Loop je een opdracht mis? Neem dan je verantwoordelijkheid. Wat kon je anders doen? Gebruik die analyse om jezelf te verbeteren. Herstel de fout waar je kan.  Zit niet bij de pakken neer en concentreer je weer op de toekomst.

  1. Luister en pak je kans

Succesvolle ondernemers leven volgens het gezegde: spreken is zilver, zwijgen is goud. Luisteren is de sleutel tot jouw succes. Herinner jij je de 80-20 regel nog?

Een klantgesprek bestaat uit 80 procent luisteren en 20 procent spreken. Jij wilt jouw klant toch niet platwalsen met jouw verhaal? Door aandachtig te luisteren en gerichte vragen te stellen, kom je er achter wat jouw klant echt nodig heeft. Eigenlijk een soort ondernemerstherapie. Jij creëert zo je eigen kansen en pakt deze.

Wat is jouw topkwaliteit?

Staat jouw topkwaliteit hier tussen of heb je nog een prachtige aanvulling op onze lijst? Deel hier jouw topkwaliteit met ons én andere ondernemers.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis