Ben jij op zoek naar de meest onderscheidende franchiseformule? Dan zijn wij op zoek naar jou?

Het doel van iedere onderneming: Winst maken?

In een ver verleden, tijdens mijn eerste colleges bedrijfskunde, vertelde mijn docent dat het doel van iedere onderneming is om winst te maken. Wij geloofden dat en het heeft nog vele jaren geduurd voordat ik het inzicht kreeg dat dit gevaarlijke onzin is. Sterker nog, winst als hoogste doel is de dood in de pot voor iedere onderneming.

Heb je wel eens in een prijsonderhandeling het argument ‘maar ik moet ook geld verdienen’ gebruikt? Hoe kwam dat over? Was het een overtuigend argument voor je gesprekspartner of liet het hem volledig onverschillig? Grote kans dat het het laatste was.  

Consequenties voor bedrijfscultuur

Dat winst maken het primaire doel van iedere onderneming is, is een hardnekkige gedachte die grote consequenties heeft voor het plezier die iedereen beleeft aan de onderneming en de bedrijfscultuur. Immers, als het alleen maar gaat om geld verdienen, gaat de lol er snel af. Ook als het geld met bakken naar binnen stroomt.

We kennen zulke bedrijven allemaal wel. Bedrijven met gehaaide verkopers die alleen uit zijn op een snelle deal. Ze hebben dikke auto’s, mooie panden en sterke verhalen, maar eigenlijk is het slechts een dun laagje vernis op een vluchtige, culturele armoede. In deze bedrijven is ethiek een heel dun lijntje en ligt fraude op de loer. Als geld verdienen je enige doel is, zal dat best kunnen lukken. Maar het is maar de vraag of jij en je omgeving er ook echt plezier aan beleeft.

Geld is een middel

Maar hoe zit het dan wel met winst? Winst is toch essentieel voor het bestaan van de onderneming? Geld is niets anders dan een middel om ruilhandel hanteerbaar te maken. Het is dus een middel en geen doel op zich. Er is niemand die geld bij jou wil kopen. Een bedrijf bestaat omdat iedereen in de onderneming een dienst of product levert dat toegevoegde waarde heeft voor jouw afnemer. Leg je focus daarom niet op je winst, maar op jouw toegevoegde waarde. 

Als jij als ondernemer niets anders wil dan iets leveren waar jouw klant beter en blijer van wordt, omdat je klant vindt dat het waarde toevoegt, krijg je een andere dynamiek om je heen. Je werknemers gaan met passie aan het werk en verkondigen eerlijk en enthousiast jouw verhaal. Deze passie vertaalt zich in energie en creativiteit die overgebracht wordt naar je klanten, waardoor zij nog blijer worden van wat je levert. Natuurlijk moet de onderneming hiervoor iets terugkrijgen. En we hebben al heel lang geleden besloten dan geld een zeer handig ruilmiddel is.  

Het geld gebruik je om leveranciers en salarissen te betalen, zodat de ontvangers het geld ook weer als ruilmiddel kunnen gebruiken. Daarnaast is het geld nodig als buffer en verzekering voor als het eens tegenzit, waardoor het verstandig is om meer geld binnen te laten komen dan eruit te laten gaan. Deze winst is belangrijk om vrij te kunnen ondernemen en is het resultaat van het met passie leveren van toegevoegde waarde aan je klant. Geld is dus een middel en geen doel.

Haal meer uit je klant

Een gezonde onderneming is dus gebouwd op een goed doordachte strategie, waarbij de klant als uitgangspunt wordt genomen. In onze gratis whitepaper 'Haal meer uit je klant' lees je hoe je vanuit je klanten tot een goed plan kunt komen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis