VanBerkum - Klimaat en Duurzaam

Essentiële don'ts tijdens het netwerken

Bij netwerken gaat het niet zozeer om wat je kan, maar om wie je kent. Als starter netwerk je jezelf dan ook vaak een slag in de rondte om waardevolle contacten op te doen. Maar netwerken is geen garantie voor succes. Hoe verklein je de kans op een netwerkblunder?

1. Ikke, ikke, ikke…
Een zelfverzekerde houding heb je nodig als ondernemer, maar bij netwerken draait niet alles om jou. Als je meer luistert naar wat anderen te zeggen hebben, kom je te weten waaraan iemand behoefte heeft (en of jij zakelijk gezien iets voor deze persoon kunt betekenen).

2. Eenrichtingsverkeer
Netwerken draait niet alleen om jezelf, maar juist ook om anderen verder te helpen.

3. Roddelen over de concurrentie
Roddelen over een concurrerende ondernemer kan een onderling gevoel van saamhorigheid geven, maar op de lange termijn levert kwaadspreken niets op. Als jij goed bent in wat je doet, zullen jouw werkzaamheden en eventuele referenties voor zich spreken.

4. Alleen netwerken wanneer het jou uitkomt
Accepteer dat netwerken tijd en energie kost en een continu proces is. Plan hiervoor in je agenda dan regelmatig ook voldoende tijd in.

5. Weet wie je benadert
Als jij op een netwerkbijeenkomst voor het eerst met iemand praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat. Maar als jij koude acquisitie pleegt en dus iemand bewust belt of een LinkedIn-berichtje stuurt, moet je je huiswerk hebben gedaan en precies weten waarom je juist met deze persoon contact opneemt. Des te eerder kun je tot de kern komen en eventueel samen vervolgafspraken maken.

6. Liegen (of overdrijven)
Het is niet meer dan logisch dat jij als starter nog wat minder ervaring hebt dan een gevestigde concurrent. Gelukkig is dit voor veel klanten of opdrachtgevers geen reden om altijd voor de meer ervaren partij te kiezen. Wat als 'not done' wordt gezien, is liegen (of de waarheid mooier maken dan hij is) over eerdere opdrachten die je hebt uitgevoerd of specifieke vaardigheden die jij minder goed beheerst dan je beweert. Leg bij netwerken dus liever de nadruk op wat jij wél voor deze prospect kunt betekenen en wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring.

7. Te opdringerig overkomen
Hoewel een 'follow-up'-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, kun je dit beter ook weer niet overdrijven het kan de ontvanger een opgejaagd gevoel geven en jou als wanhopig doen overkomen en dat zijn allebei resultaten die je liever wilt voorkomen.

Conclusie
Onthoud: netwerken draait om de gunfactor: mensen moeten jou willen helpen met iets, maar je kunt hen hiertoe niet verplichten.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis