Capital Circle

Hoe deel je je dag in als ondernemer?

Als ondernemer heb je een grote verantwoordelijkheid: jouw succes of falen heeft niet alleen invloed op je eigen leven, maar ook op dat van de mensen die van je bedrijf afhankelijk zijn. Een goede routine helpt je om betere beslissingen te maken, maar hoe ziet dat er precies uit? In dit artikel lees je waar je aan moet denken bij het indelen van je dag.

Opstaan: vroeg, maar niet té vroeg
Je hebt vast weleens gehoord van bekende Amerikaanse multimiljonairs die elke dag ijselijk vroeg opstaan. Hup, 5 uur ‘s ochtends een granolasmoothie, op het fitnessapparaat en dan achter de computer.
Maar zulke extreme schema’s passen echt niet bij iedereen. Van belang is in ieder geval dat je iedere (doordeweekse) dag om dezelfde tijd probeert op te staan. Je lichaam went aan die routine.

Plannen maak je in de ochtend

Het verschilt van persoon tot persoon, maar de meeste mensen denken het helderst in de ochtend. Dit is dus ook het moment om plannen te maken. Niet zozeer over wat je de rest van de dag gaat doen (dat weet je al), maar wel bijvoorbeeld over de langetermijnstrategie van je bedrijf.

Zorg voor jezelf: gezonde lunch

De verleiding kan groot zijn om tijdens het middaguur toch nog even door te werken. Na verloop van tijd breekt dit je op. Zorg daarom voor een voedzame en gezonde maaltijd tijdens de lunch. Nu kun je ook even ontspannen. Probeer van de lunch een beeldschermvrije gebeurtenis te maken.

Onverwacht bezoekje & plannen voor morgen
Routine is goed voor jezelf, maar niet per se voor de prestaties van je werknemers. Daarom kun je je voornemen om elke dag een kijkje te nemen bij een verschillend onderdeel van je bedrijf.
Aan het eind van de dag schrijf je alvast op wat je morgen gaat doen. Zo creëer je rust in hoofd en enige mate van voorspelbaarheid.

Je avondroutine

Maar het belangrijkste van allemaal is misschien wel je avondroutine. Sporten is beter dan Netflix, door de fysieke inspanning maak je je hoofd leeg en kun je uitgeruster gaan slapen. Ben je niet in de gelegenheid om te gaan sporten, denk dan ook bijvoorbeeld aan mediteren. Wat je in ieder geval niet moet doen: vlak voor je naar bed gaat nog een presentatie op je laptop bekijken. Door het blauwe licht kom je moeilijk in slaap. Probeer ook minimaal 6 uur per nacht rust te pakken.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis