247drank.nl

Maak het verschil met goede aftersales bij je franchise

Aftersales is enorm belangrijk voor het behouden van je klanten. Zeker als het om relatief prijzige producten of diensten gaat. Toch lijken veel ondernemers het belang van aftersales nog weleens te onderschatten. Er is immers niet direct omzet mee gemoeid. In dit artikel lees je waarom ‘nazorg’ zo belangrijk is en hoe je hier bij je franchise voor zorgt.

Wat is aftersales precies?

Om maar gelijk een belangrijk misverstand uit de weg te ruimen: aftersales is niet hetzelfde als klantenservice.

Natuurlijk moet je goede service bieden wanneer een klant bij je aanklopt met vragen of klachten (klantenservice). Maar het is meestal niet de verkoper die deze klant te woord staat, bovendien gaat het initiatief van de klant uit. Bij aftersales houd je zelf actief contact met de klant na een aankoop. Je vraagt hoe het product of de dienst bevalt en of er eventueel nog kleine aanpassingen nodig zijn.

Tips voor slimme aftersales

Hoe je aftersales precies toepast, hangt natuurlijk af van je product en doelgroep, maar er zijn wel een paar algemene richtlijnen: 

#1 Neem contact op

Neem na de aankoop contact op met de klant. Dat kan een mailtje, appje of telefoontje zijn. Vraag hoe het product of de dienst bevalt. 

#2 Verkoop is niet het hoofddoel

Wees niet te ‘verkoperig’. Informeer de klant naar extra opties of aanvullende producten wanneer hij daar naar vraagt, maar laat dit niet het hoofdbestanddeel van een telefoongesprek zijn. 

#3 Bewaar kleine extra’s

Veel ondernemers en verkopers hebben de neiging om klanten binnen te halen met allerlei glimmende extraatjes. Bij de levering van het uiteindelijke product of dienst hebben ze dan niets meer te vergeven. Slimmer is het om nog wat achter de hand te houden. Een klant zal zo’n onverwacht extraatje bijzonder waarderen. 

#4 Wees proactief bij problemen

Soms loopt het even anders dan gepland. Wacht dan niet tot de klant zelf contact opneemt met de klantenservice, maar informeer proactief over een verlate levering of tijdelijk opgeschorte dienstverlening. 

#5 Train je medewerkers in aftersales

Verkopers hebben vaak incentives om zo veel mogelijk deals te sluiten. Ze hebben daardoor misschien minder oog voor ‘nazorg’. Besteed hier daarom speciale aandacht aan in een training of workshop.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis