INSIGHT GRAPHICS: FULLSERVICE IN GRAFISCHE MEDIA

Het belangrijke verschil tussen risico en onzekerheid voor ondernemers

In het dagelijks taalgebruik gooien we de termen ‘risico’ en ‘onzekerheid’ losjes door elkaar heen. Iets wat onzeker is, of een risico vormt - zo adviseert de boekhouder - kun je beter vermijden. Een gemiddelde ondernemer heeft meestal wat meer lef, wat je vervolgens weer niet moet verwarren met visie. In dit artikel lees je wat de verschillen zijn en waarom je het beste voor visie & onzekerheid kunt kiezen.

Waarin risico en onzekerheid van elkaar verschillen

Maar eerst naar het verschil tussen ‘risico’ en ‘een onzekerheid’. 

Wikipedia zegt het volgende over een risico: ‘Risico is de kans dat een potentieel gevaar resulteert in een daadwerkelijk incident en de ernst van het letsel of de schade die dit tot gevolg heeft.’ 

Vergelijk het met het gooien van een dobbelsteen. Wanneer vijf einde oefening betekent, weet je dat kans hierop één op zes bedraagt. Aan jou als ondernemer om deze afweging te maken. 

Bij een onzekerheid weet je echter niet wat de kansen zijn. Om het dobbelsteenvoorbeeld aan te houden: je moet minimaal drie vijven gooien, maar weet niet hoeveel dobbelstenen je krijgt.

Waarom je beter voor onzekerheid kunt gaan

Een risico kun je dus berekenen, een onzekerheid niet (of veel minder goed). Vaak komt dat omdat je met een onzekerheid iets nieuws gaat doen, een nieuw product lanceert of een nieuwe strategie uitprobeert. Waarom is dat dan te verkiezen boven het nemen van risico’s? 

Je concurrentie kent de risico’s ook
Er zijn altijd slimmere, meer ervaren of rijkere concurrenten in je markt. Deze ondernemers zullen ook de risico’s van bekende scenario’s berekenen en de kans bestaat dat ze op basis van ervaring nog een veel betere berekening kunnen maken. Concurrentievoordeel zul je met deze strategie als (beginnende) ondernemer niet snel halen.

Risico’s berekenen veroorzaakt schijnzekerheid
Meten=weten lijkt het devies voor veel moderne ondernemers. Daarbij vergeten ze vaak dat ze alleen meten wat ze al weten. Onbekende factoren worden buiten beschouwing gelaten en als gevolg daarvan kan een tunnelvisie ontstaan.

Onzekerheid kent minder concurrentie
Veel ondernemers zijn bereid om risico’s te nemen (lef) en betreden daarmee gebaande paden. Veel minder mensen zijn bereid om compleet nieuwe paden uit te hakken. Natuurlijk niet zomaar in het wilde weg, maar omdat je een bepaalde trend of tendens in de samenleving signaleert. De opbrengsten van een slim gekozen nieuw pad (visie) zijn vaak veel groter. Bovendien heb je in de eerste jaren nog nauwelijks last van concurrentie.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis