Ben jij op zoek naar de meest onderscheidende franchiseformule? Dan zijn wij op zoek naar jou?

Sneller groeien door franchising? Houd dan hier rekening mee.

Ondernemen is niet eenvoudig. Je mag jezelf dus gerust op de schouders kloppen wanneer het goed gaat met je zaak. Misschien heb je al een paar succesvolle vestigingen en denk je erover om er snel meer te openen. Zeker nu de concurrent ook hard aan de weg timmert... 

Er zijn alleen een paar problemen: 

Hoe ga je al je tijd en aandacht verdelen? Hoe vind je de juiste mensen? En misschien wel het belangrijkste: hoe financier je dat allemaal? 

Precies voor dit soort uitdagingen is franchise uitgevonden. Je behoudt het beste van je concept, product en/of dienst. En een andere ondernemer voert het voor je uit.

Er zijn wel een aantal zaken waar je goed over na moet denken.

Reken al je plannen goed door

Een potentiële franchisenemer is natuurlijk gecharmeerd van je merk en bedrijfsmodel. Maar dat alleen is niet genoeg. Uiteindelijk gaat het ook gewoon om de harde centen. Dit zijn vragen die je kunt verwachten: 

  1. Hoeveel betaal ik aan franchise fees?
  2. Wat moet ik zelf precies investeren?
  3. Hoe berekenen jullie de return on investment? 

Hierbij is het belangrijk dat je een geloofwaardige case kunt maken voor de winstgevendheid van je franchiseformule. Hoe zit het bijvoorbeeld met de winst van elk van je afhankelijke vestigingen? En wat blijft hiervan over wanneer iemand ook vergoedingen moet betalen? 

Zeker bij je eerste franchisenemer is het van groot belang om een duidelijk en goed doorgerekend plan op tafel te leggen.

Leg duidelijk vast wat je doet

Bestel waar dan ook ter wereld een Big Mac en je weet precies wat je kunt verwachten. Daar ligt ook de kracht van een franchisegigant als McDonald’s. Misschien opereer je wel in een compleet andere industrie of met andere soorten klanten, maar het onderliggende principe blijft even relevant: je wilt zorgen voor een consistente ervaring. 

Daarom is het van belang dat je alles wat je doet niet alleen uitgebreid test, evalueert en aanpast, maar ook in overzichtelijke handleidingen vastlegt voor je potentiële franchisenemers. Denk ook na hoe je de kennis in bijvoorbeeld trainingen gaat overdragen. Alleen zo kun je je  klanten de hoge kwaliteit van dienstverlening garanderen.

Maak glasheldere afspraken

Natuurlijk vertrouw je op een goede samenwerking. Maar dat neemt niet weg dat je afspraken maar beter glashelder vastlegt in een franchiseovereenkomst. Dat voorkomt gedoe achteraf. 

Dit is wat je er in ieder geval in moet zetten:

  • Afspraken over het (exclusieve) franchisegebied.
  • Een exitclausule.
  • De franchisevergoeding.
  • Verplichte afname van producten of diensten.
  • Hoe de franchisenemer het merk beschermt.

Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis