Registreren

3 belangrijke lessen van ervaren franchisegevers

De mens is eigenwijs. Zo ook kersverse franchisenemers. Deels is dat natuurlijk prima; door zelf uit te proberen en fouten te maken leer je het meest. Maar soms zou je willen dat je toch even had geluisterd naar een meer ervaren rot in het vak. In dit artikel delen we daarom wat succesvolle franchisegevers als de belangrijkste lessen zien voor het runnen van een (of meerdere) franchisevestigingen.

Een franchisesysteem is er niet voor niets

Als franchisenemer ben je grotendeels zelf verantwoordelijk voor het succes van je zaak. De dagen van slaafs luisteren naar een baas zijn voorbij. Maar daarin kun je natuurlijk ook doorschieten. Er zijn nog wel bepaalde regels waar je je aan dient te houden. Probeer - zeker in het begin - niet het wiel helemaal opnieuw zelf uit te vinden. Volg de instructies uit de handleiding van de franchisegever daarom ook in grote lijnen op. Niet alleen omdat je anders in de problemen kunt komen, maar ook simpelweg omdat het zo vaak gewoon het beste werkt.

Wat in Amsterdam werkt, werkt nog niet in Doetinchem

In blind enthousiasme over een product of concept gaan kersverse franchisenemers nog wel eens een avontuur aan waar ze later spijt van zullen krijgen. Waar hebben we dan bijvoorbeeld over? Stel je voor dat een nieuw gezond-eten-concept enorm aanslaat bij een jong publiek in Amsterdam. De franchises schieten werkelijk uit de grond. Een ondernemer uit het Oosten van het land ziet zijn kans schoon om ook een vestiging in Doetinchem te openen. Binnen een jaar gaat hij failliet.

 

Wat is er fout gegaan? Deze franchisenemer heeft niet genoeg nagedacht of én hoe zijn doelgroep al behoefte heeft aan dit concept. Wat in plaats A werkt, hoeft niet automatisch in plaats B te werken. Marktonderzoek en een gedegen businessplan zijn daarom van levensbelang voor je een vestiging op een nieuwe locatie opent.

Laat je klantgerichtheid nooit verslappen

Of je nu koffie serveert of bouwproducten verkoopt, voor elke franchisenemer geldt dat je je klanten met het grootste respect moet behandelen. Dat betekent niet alleen klanten vriendelijk bejegenen, maar ook voortdurend blijven nadenken over hoe je ze zo effectief mogelijk kunt helpen. Je grootste bondgenoot hierin is goed getraind personeel. Maak daarom maximaal gebruik van alle trainingen en cursussen die de franchisegever aanbiedt, maar blijf ook zelf op de werkvloer letten op het gedrag van je personeel. Het spreekt voor zich dat je zelf het lichtend voorbeeld bent als het gaat om klanten helpen of wegwijs maken.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis