VanBerkum - Klimaat en Duurzaam

Waarom McDonald’s hét voorbeeld is van een succesvolle franchise

 

Het was niet de eerste, niet de grootste (Subway en 7-eleven hebben beide meer vestigingen), maar toch is McDonald’s hét voorbeeld van een succesvolle franchiseketen. Onlangs schreven we nog over de topnotering van de hamburgergrootmacht in de Franchise500. Dus wat maakt dit fastfoodrestaurant nou tot zo’n enorm succes?

Consistentie: je weet wat je kunt verwachten

Ben je weleens - ondanks al je goede voornemens - in een ver land de McDonald’s binnengelopen? Natuurlijk had je ook naar dat authentieke Vietnamese of Turkse restaurant kunnen gaan, maar je wist gewoon niet zeker wat je daar kon verwachten. Dan maar liever een BigMac.

Een van de sterkste eigenschappen van het merk McDonald’s is dat je - waar je ook bent - altijd weet wat je kunt verwachten. Dat is sowieso een belangrijke voorwaarde voor elke franchiseketen: consistentie.

Innovatie: Happy Meal was er niet altijd

Dit lijkt misschien een klein beetje in tegenspraak met het vorige punt. Maar McDonald’s is ook zo’n sterke speler omdat het voortdurend blijft innoveren. Producten zoals de BigMac, Filet-o-Fish en Happy Meal zijn allemaal op een kleine schaal uitgetest en later wereldwijd uitgerold.

Het mooiste innovatievoorbeeld is misschien wel de McDrive. In de jaren 70 was het in sommige Amerikaanse staten de regel dat soldaten op weg van de kazerne naar huis, niet in hun uniform uit de auto mochten stappen. Daardoor miste vestigingen nabij militaire bases behoorlijk wat omzet. De hamburgergigant bedacht daarop de Drivethru: een manier waarop je kon bestellen zonder de auto te verlaten!

Weerbaarheid: de ergste crises doorstaan

Het belangrijkste is misschien wel dit: McDonald’s heeft tot nu toe elke crisis doorstaan. En het is niet alsof ze er geen hebben gehad. Racisme, copyrightschendingen, gehackte intercoms, rechtszaken over ingrediënten, ruzie met actiegroepen enzovoorts (lees hier een hele lijst).

Dat is omdat het bedrijf bereid is om te leren.

Klachten over kinderobesitas? Een gezondere Happy Meal.

Klachten over verpakkingen? 90% van het materiaal recyclebaar.

Minder millennials als bezoeker? Meer gezonde en ‘custom’ opties.

Wat je als franchise van McDonald’s kunt leren

Ontwikkel sterke en efficiënte processen waardoor je bij alle vestigingen een consistente kwaliteit kunt garanderen.

Door een sterke basis heb je ook de mogelijkheid om te innoveren op kleine schaal. Test wat werkt. Rol het daarna breed uit.

Luister naar wat je klanten (en de maatschappij) van je verlangen. Wees niet bang om er al in een vroeg stadium op in te spelen.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis