Groei- en vestigingsvraagstukken zowel als segmentatie- en haalbaarheidsstudies vormen een belangrijk deel van de activiteiten.

Businessplan als kersverse franchisenemer? Let hier op!

Elk succesvol bedrijf begint met een businessplan. Dat geldt natuurlijk ook voor franchisenemers. Maar over wat je precies in zo’n plan zet, bestaan nog wel wat misvattingen. In dit artikel geven we je daarom waardevolle tips over hoe je zo’n ondernemingsplan schrijft.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden

Franchisenemers weten dat ze kunnen bouwen op een succesvol nationaal of internationaal bedrijf met de nodige ondersteuning. Ze hoeven niet alle aspecten van het ondernemen helemaal zelf uit te vinden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het opstellen van een businessplan. Dat hoef je niet helemaal vanaf scratch te schrijven. Informeer eens naar hoe andere franchisenemers dat in je branche hebben gedaan en maak gebruik van waardevolle blogs over het onderwerp.

Leestip: 7 onmisbare onderdelen van je ondernemingsplan

Maar...voeg wel een snufje persoonlijkheid toe

Een belangrijke reden voor een ondernemingsplan is de financiële haalbaarheid van je (geplande) bedrijf te onderzoeken. Wellicht dat een externe financier je hier ook nadrukkelijk naar vraagt. Daarom is het slim om uitgebreid stil te staan bij een onderbouwing van de vraag en hoe je de markt wil veroveren. Vergeet daarbij alleen niet dat ondernemen ook mensenwerk is. Laat voldoende doorschemeren hoe je als persoon leiding gaat geven en wat je missie de komende jaren is.

Schrijf een meetbaar flexibel document

Sommige beginnende ondernemers denken dat ze met een plan van ettelijke honderden pagina’s elk risico kunnen afdekken. De zakelijke realiteit werkt echter anders. Al binnen een jaar kan de markt er volledig anders uitzien. Daarom is het belangrijk om je plan niet al te ver dicht te timmeren. Volgens sommige experts kan het zelfs al op één A4’tje worden geschreven. Het is wel belangrijk dat je duidelijk meetbare doelen in je plan stelt, en opschrijft hoe je deze wenst te behalen.

Kies radicaal voor je doelgroep

Als franchisenemer krijg je nationaal en soms zelfs internationaal ondersteuning door de marketingmachine van de franchisegever. Zij hebben al veel onderzoek gedaan naar wie je producten of diensten koopt en hoe je deze mensen kunt bereiken. Maar natuurlijk zijn er altijd subtiele lokale verschillen. Daar komt je eigen expertise van pas. Wie wil je in jouw buurt, stad of regio gaan bereiken. En hoe zorg je ervoor dat je deze specifieke doelgroep zo goed mogelijk van dienst bent? Door in je ondernemingsplan al goed na te denken over waar jouw lokale klant écht behoefte aan heeft, blijf je de concurrentie een stap voor.

Leestip: Slimme lokale marketing voor franchisenemers


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis