Registreren

Slimme lokale marketing voor franchisenemers

Natuurlijk profiteer je met een franchiseonderneming van de landelijke of zelfs wereldwijde naamsbekendheid van een merk. Maar dat betekent nog niet dat je lokaal niet meer aan promotie hoeft te doen. Slimme franchisenemers weten zich met lokale marketing dan ook handig in de kijker te spelen bij hun doelgroep in de stad, wijk of regio. In dit artikel lees je een aantal handige tips om aan lokale promotie te doen.

Leer andere ondernemers kennen

Het is sowieso handig om de andere ondernemers in je straat wat beter te leren kennen. Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij een lokale ondernemersvereniging. Wellicht kun je advies met elkaar uitwisselen over uitdagingen waar je allemaal mee te maken hebt. Bovendien is het gratis marketing: andere leren je bedrijf beter kennen en kunnen eventueel klanten naar je winkel of vestiging doorverwijzen.

Werk samen met andere ondernemers

Wanneer je goed bekend bent met ondernemingen in de buurt, kun je ook gaan bekijken of en hoe je elkaars diensten kunt promoten. Denk bijvoorbeeld aan een lunchroom en een kapper. Wie even moet wachten om te worden geknipt, heeft wellicht wel trek in een broodje. En omgekeerd heeft de broodjeseter misschien wel oren naar een knipbeurt met korting. Door dit soort samenwerkingen draag je niet alleen bij aan elkaars omzet, maar verhoog je ook elkaars naamsbekendheid.

Maak lokale socialmedia-accounts

Hoe goed grootschalige reclamecampagnes ook werken, met lokale sociale media kun je net even dat beetje extra persoonlijkheid meegeven wat mensen naar je winkel trekt. Plaats hier dan ook niet alleen maar kortingen of acties op, maar ook bijvoorbeeld foto’s van je personeel of activiteiten die je in de buurt onderneemt.

Doe mee aan buurtevenementen

Daarover gesproken: zorg ervoor dat je met je lokale onderneming goed zichtbaar bent in de buurt. Doe mee aan een straatfeest, de lokale barbecue of organiseer zelf iets met carnaval, de kerst of andere feestdagen.

Sponsor een lokaal goed doel

Tot slot is het geen verkeerd idee om goede doelen in je buurt te ondersteunen. Wees hierbij selectief en probeer doelen uit te kiezen die aansluiten bij het product of de dienst die je aanbiedt.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis