Registreren

Dit is hoe je je franchisemerk beschermt

Wat is Peugeot? Zo vraagt bestsellerauteur Harari zich af in zijn boek Homo Sapiens. Haal alle fabrieken, grondstoffen, medewerkers, auto’s weg en Peugeot bestaat nog steeds. Het is een idee, een sterk merk dat in de hoofden van miljoenen mensen bestaat. En zo’n merk moet je beschermen. Idealiter al voordat je wereldwijd bekend raakt. In dit artikel lees je hoe je ook als franchiser je merk beschermt.

Merknaam registreren Benelux, Europa en de wereld

Om te beginnen is het handig om je merknaam officieel te registreren bij de daartoe bevoegde instanties. Zoals bijvoorbeeld het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom. Daarmee bescherm je niet alleen je eigen merknaam, maar voorkom je ook dat andere ondernemers in dezelfde branche een handelsnaam kiezen die wel verdacht veel op de jouwe lijkt. Natuurlijk worden de kosten wel hoger wanneer je je merknaam écht wereldwijd wilt beschermen. Vaak is dit voor kleinere franchises nog niet echt nodig. Europese registratie kan echter wel handig zijn.

Snap dat we in het internettijdperk leven

Natuurlijk is het slim om bepaalde informatie en communicatie af te schermen van de buitenwereld. Zo wil je natuurlijk niet dat je franchisehandleiding op straat komt te liggen. Ook interne communicatie via bijvoorbeeld WhatsApp-groepen is niet altijd geschikt voor buitenstaanders. Besef echter wel dat in het internettijdperk er zo een lek op kan treden. En vertrouwen komt - volgens het bekende spreekwoord - te voet en gaat te paard. Zorg er daarom voor dat je ook intern geen opmerkingen maakt waarvan je zeker weet dat ze bij het uitlekken een rel zouden kunnen veroorzaken. Daarnaast is het handig om een plan te hebben voor wanneer dit wel gebeurt.

Monitor actief sociale media en internet

De meeste franchisebedrijven hebben wel een online aanwezigheid op sociale media. Wat nog niet iedereen doet is ook actief monitoren in hoeverre er over het merk wordt gesproken. Juist door ook actief in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten kun je je merk zo goed mogelijk over het voetlicht brengen. Maak ook duidelijke richtlijnen voor je medewerkers hoe ze online het merk vertegenwoordigen.

Het begint en eindigt met fantastische service

Je reclames kunnen nog zo gelikt zijn, en je prijzen nog zo concurrerend, wat je merk uiteindelijk echt verder brengt is een fantastische service aan je klanten. Mond-tot-mondreclame doet het namelijk nog altijd enorm goed. Denk dus na hoe je je klant op elk aspect met een glimlach tegemoet kunt treden.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis