VanBerkum - Klimaat en Duurzaam

Hoe je social media als franchiseondernemer inzet

Een groot voordeel van je aansluiten bij een franchiseketen is dat je onderdeel uitmaakt van een bekend merk. De nationale marketingafdeling heeft al verschillende socialmedia-strategieën uitgedacht en het is dus niet strikt noodzakelijk om voor je naamsbekendheid ook zelf aan social media te doen. Toch kan het je wel veel opleveren. In dit artikel lees je waarom en hoe je het aanpakt.

Het nut van je eigen socialmedia-beleid

Een nationale marketingactie kan een nieuwe klant naar je toe lokken. De klant is gedreven door een lage prijs of interessant product. Dat is een goede start, maar niet per se een garantie dat hij of zij terugkomt. De persoonlijke winkelervaring speelt hierbij een doorslaggevende rol, maar ook een persoonlijkere benadering op social media helpt. Door je online te profileren als een team van mensen dat hard hun best doet en bij de buurt is betrokken, kun je vaak net even dat zetje geven waarom iemand bij jou langsgaat en niet bij de concurrent.

Vraag de franchisegever om hulp

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ongeveer 51% van de franchiseorganisaties lokale ondernemers met hun socialmedia-beleid helpt. Dit is natuurlijk een goed startpunt om je eigen online aanwezigheid op te zetten. Ook is het goed om te informeren over wat je wel en niet mag doen volgens het contract dat je met de organisatie hebt afgesloten. Vraag de franchisegever om tips wat in hun optiek wel en niet goed werkt als lokale ondernemer. Wellicht kunnen ze je wijzen op een vestiging elders in het land die het al succesvol aanpakt. 

Laat je van je sociale kant zien

Een grote supermarktketen doet vaak al genoeg aan promotie op prijs en producten. Als lokale vestiging hoef je hier op social media niet overdreven mee te adverteren. Laat juist wat van de mensen achter je bedrijf zien. Bijvoorbeeld wanneer je een kerstdiner voor buurtbewoners organiseert of kinderen een paastekening laat maken. Schroom niet om je (jonge) personeel om hulp te vragen. Ze zijn vaak met socialmedia-gebruik opgegroeid en heel behendig in het maken van mooie foto’s.

Online in gesprek met klanten

Een belangrijke functie van je online aanwezigheid is dat je klanten kunt helpen bij vragen of klachten. Hiervoor is het belangrijk dat je je socialmedia-kanalen actief in de gaten houdt. Bijvoorbeeld je Facebookpagina en je notering op Google Maps. Als lokale ondernemer heb je natuurlijk maar beperkt de tijd en niet een heel marketingteam tot je beschikking. Lukt het je niet om alle kanalen in de gaten te houden? Kies er dan heel bewust voor om er een paar te verwijderen.

Automatiseer waar nodig

Voor zover je wel aanbiedingen of productinformatie plaatst, kun je dit automatiseren. Waarschijnlijk kan je franchisegever je hier wel bij helpen. Er zijn genoeg tools op de markt zoals Buffer en Hootsuite waarmee je socialmedia-posts kunt inplannen. Hierdoor hoef je niet voortdurend met je online aanwezigheid bezig te zijn.

Houd de concurrentie in de gaten

Tot slot kan het natuurlijk nooit kwaad om je directe concurrenten online in de gaten te houden. Doen ze iets slims of juist helemaal niet? Door het af en toe te analyseren leer je hoe je het zelf beter kunt doen.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis