Capital Circle

Het geheime ingrediënt voor een leider van een franchiseorganisatie

Loslaten is lastig. Maar toch is dat precies wat de leider van een franchiseorganisatie moet doen volgens bestsellerauteur Rick Grossmann. Hij stelt dat je met dienend leiderschap uiteindelijk meer bereikt dan volgens traditionele structuren. Wat ‘dienend leiderschap’ precies inhoudt en hoe je het zelf toepast, lees je in dit artikel.

Waarom dienend leiderschap?

Grossmann (auteur van onder andere ‘The Franchise Bible’) vergelijkt het bestuur van een franchiseorganisatie met een operatieteam: iedereen moet doordrongen zijn van het einddoel, anders heeft het geen nut. Bij franchiseorganisaties is dat het ondersteunen van de ondernemers en daarmee de klanten. Zij staan aan de top van de spreekwoordelijke franchisepiramide. Dit in tegenstelling tot een traditionele structuur waarbij de CEO & het management aan de top staan.

Pas op: het is nog steeds leiderschap

Dit betekent natuurlijk niet dat je als management maar alles over je kant moet laten gaan. Het is belangrijk dat je het systeem zo inricht dat je enthousiaste capabele ondernemers zoveel mogelijk ondersteunt, terwijl minder succesvolle vestigingen incentives krijgen voor verbetering.

Dienend leiderschap implementeren

Organisaties die gaan franchisen hebben vaak al ervaring met het omgaan met personeel. De denkfout die ze vervolgens maken is dat je ook zo met de franchiseondernemers moet omgaan. De relatie is eerder omgekeerd: in plaats van dat je geld in hen investeert (salaris), investeren ze geld in jou (openen vestiging). Daarom kun je ze ook eerder als je klant zien en op eenzelfde wijze behandelen.

Hoe kun je dit principe in je bedrijfscultuur doorvoeren? 

  1. Trainingen van het managementteam
    Veranderen is lastig. Heb je goede mensen die desondanks nog te veel op een ouderwetse manier denken? Geef ze dan voldoende tijd om zich aan de nieuwe bedrijfscultuur aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan managementtrainingen door een expert uit de franchisewereld. 
  1. Jaarlijkse herinneringen
    Een grootschalig verandertraject zonder follow-up is zo goed als nutteloos. Probeer elk jaar weer opnieuw te bekijken hoe je dienend leiderschap in je organisatie toepast. 
  1. Moedig team aan te investeren
    Franchiseondernemers zijn vaak erg betrokken bij de organisatie vanwege hun persoonlijke financiële belang. Wanneer leden van het management-, trainings- en supportteam ook persoonlijk investeren in het bedrijf zorgt dit voor beter onderling begrip. 
  1. Evalueer je dienend leiderschapskwaliteiten
    Wellicht was je een geweldige leider voor een traditionele organisatie, maar ben je minder goed in het omgaan met grotendeels zelfstandige ondernemers. Weinig managers durven dit te onderkennen, maar ze doen er de organisatie een enorme dienst mee.

Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis