247drank.nl

Last van uitstelgedrag? Dit zijn 5 manieren waarop je er vanaf komt.

Soms lukt het gewoon even niet. Bijvoorbeeld omdat je niet precies weet hoe je een bepaald probleem aan moet pakken. Of omdat een klusje dat gedaan moet worden gewoon bijzonder saai lijkt. Voor je weet pak je je telefoon erbij en zit je op Facebook, Twitter, Nu.nl. Dit zijn 5 manieren waarmee je je uitstelgedrag kan aanpakken en je motivatie aanspreekt.

Hou het grotere plaatje in de gaten
Ja, waarom zou je ook eigenlijk op je vrije avond naar een netwerkbijeenkomst gaan? Eigenlijk zou je nu veel liever op de bank aan het Netflixen zijn. Denk op het moment dat je twijfelt, even indringend aan het grotere plaatje: Waarom doe je dit? Welke doelen wil je ermee bereiken? Misschien wil je beter worden in netwerken. Misschien wil je nieuwe klanten werven zodat je meer tijd kan besteden aan waar je van houdt en waar je goed in bent. Hou het grotere plaatje altijd in de gaten.

Maak het niet te moeilijk voor jezelf
Elke oplossing brengt weer nieuwe problemen met zich mee. Tenminste, dat is een manier waarop je kan denken. Maar hoeveel nut heeft dat in het hier en nu? Stel kleine haalbare doelen en ga er vervolgens gewoon mee aan de slag. Te veel nadenken is namelijk typisch uitstelgedrag.

Trek je jas aan en loop een blokje om
Soms zit je in een loop van negatieve gedachten: “Hoe moet dit nou? Ik weet het niet zeker! Wat is de beste oplossing? Ik twijfel! Hoe moet dit..” Hoe lang zit je op dat moment al achter je scherm? Veel te lang waarschijnlijk. Vaak helpt het om dan even van omgeving te veranderen. Trek je jas aan, loop een rondje, en spreek met jezelf af dat je tijdens dat rondje een besluit maakt en dat vervolgens gewoon gaat uitvoeren.

Neutraliseer negatieve gedachten
Was je vorige keer ergens lang mee bezig? Dan zit die herinnering ongetwijfeld nog vers in je geheugen. We onthouden mislukkingen vaak veel te scherp. Maar dit is niet de vorige keer, dit is deze keer. Bovendien heeft het weinig nut om heel lang na te denken over hoe vervelend een klusje vorige keer was. Probeer je negatieve gedachten daarom te neutraliseren. Dat kun je bijvoorbeeld doen met de ‘wegrijdende trein methode’. Neem de gedachte en stel je voor dat deze in een trein zit die langzaam van je weg rijdt. Herhaal dit een paar keer.

En versterk je mooie herinneringen
Omgekeerd werkt het natuurlijk ook. Weet je nog de laatste keer dat je ergens heel tevreden mee was? Dat kan een groot succes in je carrière zijn, maar ook gewoon iets heel kleins. Wat je maar te binnen schiet. Probeer zoveel mogelijk details van deze herinnering naar boven te halen. Stel je voor dat je in een IMAX-bioscoop zit waar de herinnering op een enorm scherm wordt geprojecteerd. Doe dit vijf of tien keer en je zult merken dat je positieve energie toeneemt.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis