Crystal Marbles

Hoe kies je een SEO specialist (volgens Google)

Het kiezen van de juiste persoon die je gaat helpen met de SEO van je website is nog niet zo eenvoudig. Er zijn geen officiële opleidingen en het is geen beschermd beroep. Iedereen mag zich daarom een SEO specialist noemen.

Toch is het kiezen van de juiste persoon cruciaal. Een goede SEO-er zorgt voor een solide basis waarmee je website op lange termijn veel gratis waardevolle bezoekers naar je website haalt.

Minder goede zoekmachine optimalisatie kan betekenen dat je geld investeert in zaken die het geld niet opleveren. In het ergste geval neemt de SEO-er grote risico’s die op korte termijn werken, maar op lange termijn zelfs een straf kan opleveren.

Google weet dit ook en geeft daarom advies over het kiezen van een Search Engine Optimizer (SEO-er). De belangrijkste adviezen lichten we in de blogpost van vandaag verder toe.

Nuttige services voor eigenaren van websites

Enkele SEO diensten die door Google als nuttig wordt ervaren zijn:

  • Controle van de inhoud en structuur van de website
  • Technisch advies voor de ontwikkeling van websites, zoals hosting, omleidingen, foutpagina's en het (juist) gebruik van JavaScript
  • Ontwikkelen van inhoud (zoals teksten en afbeeldingen)
  • Onderzoek naar zoekwoorden
  • SEO-training

Google adviseert om in een zo vroeg mogelijk stadium de SEO specialist bij de website te betrekken, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Zo kan de techniek al meteen zoekmachinevriendelijk worden ingericht. Goede SEO kan natuurlijk ook helpen bij het verbeteren van een bestaande site.

Vragen om aan een SEO-er te stellen

Google adviseert om vooraf een aantal vragen te stellen om er achter te komen of de specialist geschikt is. Enkele van deze vragen zijn:

  • Kunt u voorbeelden laten zien van uw eerdere werk of enkele succesverhalen delen?
  • Wat voor resultaten verwacht u, en binnen welk tijdsbestek? Hoe meet u uw succes?
  • Wat voor ervaring heeft u in mijn sector?
  • Wat zijn uw meest belangrijke SEO-technieken?
  • Hoe lang bent u al actief als SEO?
  • Hoe kan ik met u communiceren? Worden alle wijzigingen die worden aangebracht op de site doorgegeven en wordt er gedetailleerde informatie gegeven over uw aanbevelingen?

Praktijken die je wilt voorkomen

De alarmbellen moeten gaan rinkelen als de SEO-er de volgende of vergelijkbare tactieken voorstelt:

  • Schaduw domeinen: Het optimaliseren van domeinen in het bezit van de SEO-er die naar jouw website doorverwijst. Als de relatie stopt dan kan dit domein ook gebruikt worden door concurrenten.
  • Doorway pages: Pagina’s met grote hoeveelheden zoekwoorden, bedoeld om verkeer op te vangen en door te sturen. De kwaliteit van de content op deze pagina’s is vaak laag en niet bedoeld om bezoekers echt te helpen.
  • Aanmelden bij zoekmachines: Dit is niet nodig. Zoekmachines als Google vinden de pagina’s op je website door het volgen van links op het internet, of door middel van een XML sitemap.

No cure no pay?

Sommige SEO-bedrijven bieden gegarandeerde topposities in de organische zoekresultaten aan. Niemand kan posities in de gratis zoekresultaten garanderen. Simpelweg omdat Google deze organische posities niet verkoopt. SEO-specialisten hebben geen geheim lijntje naar Google om je hoger te krijgen. Dit kan alleen met gesponsorde resultaten via het advertentieplatform AdWords.

No cure no pay SEO bestaat daarom vaak uit lange zoekwoord combinaties die eenvoudig zijn om voor te ranken. Of er wordt al snel naar meer risicovolle tactieken gegrepen om op korte termijn resultaat te behalen, maar die op lange termijn schadelijk kunnen zijn.

Mensen met veel verstand van SEO zijn schaars. Hun werk is waardevol, omdat ze het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen voor je bedrijf. Het zoeken naar de goedkoopst mogelijke SEO-oplossing kan daarom uiteindelijk de duurste keuze zijn.

Wat we zelf nog vinden…

Bovenop het advies van Google heb ik nog de volgende tips:

  • Let op of de SEO-er geïnteresseerd is in jouw bedrijf. SEO is geen los element, maar een onderdeel van je marketing. De persoon die je inhuurt moet zich daarom aan het begin verdiepen in je markt, jouw doelgroep, je concurrenten en jouw onderscheidend vermogen.
  • De SEO van een website is pas echt goed als het uitblinkt in techniek, content en aanbevelingen (links vanaf andere websites). Als de SEO-er slechts 1 onderdeel behandelt, dan is de uitwerking niet optimaal of zelfs niet aanwezig.
  • Hoewel er geen keiharde garanties zijn voor hogere posities, zijn de effecten van SEO wel bij te houden. Dit kan met software die regelmatige neutraal de posities controleert. Ook met Google Analytics kan worden bijgehouden welke pagina’s meer verkeer krijgen via de organische zoekresultaten.
  • Goede SEO doe je zelden alleen. Het beste is als de hele organisatie zich bewust is van SEO. Soms zijn er aanpassingen aan de website nodig die een webbouwer moet doorvoeren. Klantenservice medewerkers kunnen onderwerpen voorstellen voor het publiceren van content over veel gestelde vragen. De directeur kan zijn netwerk laten gelden om op andere websites vermeld te worden. Hoewel de SEO specialist voor richting kan zorgen, is een actieve instelling nodig om echt topresultaat te behalen.

In dit artikel op mijn eigen website behandel ik nog een aantal zaken om je te helpen met het kiezen van een SEO specialist.

Kortom

Stel vragen over de werkwijze van de persoon die jij in gedachten hebt voor je SEO werkzaamheden. Wees sceptisch over too good to  be true aanbiedingen. En tot slot, zorg dat adviezen ook daadwerkelijk uitgevoerd worden door je organisatie.

Op deze manier heeft het inzetten van een SEO-er het grootste effect en is de investering dus het meest waardevol.

 

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis