247drank.nl

Grotere invloed op sociale media? Maak je medewerkers ambassadeurs!

Wie volg je het liefst op sociale media?

Personen. Echte mensen met een foto en een persoonlijkheid.

Dat stelt je als bedrijf voor een probleem.

Want de informatie van je zakelijke accounts wordt nooit zo goed gedeeld of gelezen als wanneer personen van vlees en bloed dit zouden tweeten, delen op LinkedIn of verspreiden op Facebook.

Gelukkig is je bedrijf meer dan een logo. Het bestaat uit een heleboel echte mensen die vaak ook sociale media gebruiken. Dus hoe maak je van je medewerkers ambassadeurs?

Moedig socialmediagebruik aan!
'Dat doe je maar in je eigen tijd’, denkt de ouderwetse ondernemer. Maar sociale media zijn intussen veel meer geworden dan het uitwisselen van kattenplaatjes. Moedig je werknemers juist aan om op sociale media de laatste trends uit je branche te volgen.

Een groot voordeel is dat je medewerkers in de minuten dat ze zich even niet tot productie kunnen zetten, toch bezig zijn met het versterken van hun professionele kennis. Bovendien is het goed voor de zichtbaarheid van je bedrijf als je medewerkers reageren op discussies en tweets.

Potentiële klanten lezen ook mee en je kunt eenvoudiger een relatie opbouwen met influencers uit je industrie.

Uiteraard geldt dit alles met mate. Zo snel je medewerkers gaat dwingen om te reageren op discussies is de lol er snel van af.

Stel samen richtlijnen op
Niet alles wat op de werkvloer besproken wordt, mag zomaar op Twitter geslingerd worden. Praat daar met je medewerkers over en bedenk samen wat wél en niet kan. Met welk taalgebruik wil je als bedrijf geassocieerd worden (dat mag op social media best wat losser dan op je website)? Over welke onderwerpen heb je het liever niet? Je kunt samen een lijstje opstellen met richtlijnen voor je socialmediagebruik.

Richt een team op met ambassadeurs
De één heeft meer feeling met sociale media dan de ander. Het heeft daarom ook weinig zin om iedereen binnen je organisatie te verplichten om ineens te gaan tweeten. Slimmer is het om een aantal enthousiaste medewerkers tot ambassadeursteam te benoemen. Dat zijn:

  • Medewerkers die geloven in je organisatie
  • Betrokken zijn bij een bepaald product of dienst
  • Snappen hoe ze zich tot de klant verhouden
  • Actief gebruik (willen) maken van sociale media
  • Respectvol omgaan met andere collega’s

Biedt de ambassadeurs leuke extraatjes zoals een gratis inspiratiesessie met een socialmediagoeroe of gratis producten voor weggeefacties.

Laat zien wat de resultaten zijn
Waarom doe je dit uiteindelijk allemaal?

Waarschijnlijk meet je (marketingafdeling) de resultaten van je socialmediagebruik. Hoeveel nieuwe volgers heb je erbij? Hoeveel mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief? Wordt jouw bedrijf genoemd in de media? En hoeveel nieuwe klanten levert dit uiteindelijk op?

Als je medewerkers zich actief inzetten op sociale media, deel dan ook de resultaten die je hieruit krijgt.

Organiseer bijvoorbeeld elke drie maanden een feedbacksessie waarin je de successen en verbeterpunten bespreekt.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis