Ben je helemaal weg van ons restaurant, onze pizza’s, onze sfeer en wil je een eigen vestiging van De Pizzabakkers opzetten?

Franchiseformule starten: Handleiding voor jouw formule

Iedereen kent grote bedrijven zoals McDonald’s, G-Star Raw en AH to go (Albert Heijn). De vestigingen of filialen van deze bedrijven lijken vaak op elkaar.

Veel van deze filialen zijn eigendom van een zelfstandige ondernemer en dus niet van een overkoepelend moederbedrijf.   

Het zijn franchiseformules van franchisegevers.

Een franchisegever geeft iemand het recht om tegen een vergoeding zijn franchiseformule (merk, product of dienst, etc.) te gebruiken voor een eigen filiaal of vestiging.

Heb jij ook interesse in het starten van een eigen franchiseformule?

Hier lees je wat er onder andere nodig is om zelf franchisegever te worden en waarom het ook voor kleinere mkb-ondernemingen een interessante mogelijkheid is.

Wat is een franchiseformule?

De betekenis of definitie van een franchiseformule is in de inleiding maar een klein beetje uitgelegd. Om alles helder te krijgen gaan we het hier nog iets meer uitlichten. We geven de term franchiseformule de volgende definitie:

Een franchiseformule is een overeenkomst tussen een franchisegever (eigenaar handelsnaam en merk) en franchisenemer. De franchisenemer mag tegen betaling en een aantal voorwaarden de naam, huisstijl en producten en/of diensten van de franchisegever gebruiken en profiteert van de centrale inkoop en marketingactiviteiten van de franchisegever.

Voor- en nadelen van een franchiseformule

Een franchiseformule starten is geen garantie op een groot succes. Er zijn veel voordelen en nadelen op te noemen die ondernemers hebben ondervonden tijdens het opzetten van een formule.   

Voordelen franchiseformule:

 Snelle groei is mogelijk (door investeringen franchisenemers)

 Investeringen franchisenemer (entreefee, royalty (meestal % van de omzet) en reclamebijdrage)

 Beperkt risico. Franchisenemers zijn zelfstandige ondernemers en verantwoordelijk voor de resultaten van hun bedrijf (filiaal). Ze nemen zelf het risico.

 Franchisenemers zijn extra gemotiveerd om goede resultaten te behalen (zie bovenstaand voordeel).

 Op een grotere schaal opereren door meerdere vestigingen levert volumevoordeel op.

 Minder personeelsproblemen. Die worden opgepakt door de franchisenemer.

Nadelen franchiseformule:

Rood kruis Het succes van de franchiseformule is mede afhankelijk van de kwaliteiten van de franchisenemers.

Rood kruis De vestiging is in handen van de franchisenemer. Je kan de franchisenemer begeleiden en ondersteunen, maar je hebt niet de complete controle over een vestiging.

Rood kruis�Sinds 2017 hebben franchisenemers een betere positie in de machtsverhouding vergeleken met franchisegevers.

Kenmerken van franchise: hoe herken je een franchiseformule?

Sommige kenmerken van een franchiseformule zijn zeer herkenbaar. Andere aspecten liggen minder op de voorgrond. Een aantal belangrijke kenmerken van een franchise zijn:

1.     Franchiseovereenkomst: de rechten en plichten

De afspraken tussen de franchisegever en franchisenemer worden vastgelegd in een franchiseovereenkomst. De franchisegever verleent in de overeenkomst het recht aan de franchisenemer om een filiaal of vestiging te openen waar de franchiseformule wordt geëxploiteerd.

Beide partijen hebben een aantal rechten die hen toekomen en plichten waaraan ze zich moeten houden. In de kaders van de overeenkomst staan onder andere:

  • Omschrijving van de formule en de bepaling van de huisstijl
  • Het gebied waarin de franchisenemer actief mag zijn
  • Eventuele afspraken over het (centraal) inkopen van producten en/of diensten bij contractleveranciers
  • Ondersteuning naar de franchisenemer: training, opleiding, etc.
  • Verplichtingen van de franchisegever: marketing, informatievoorziening, etc.
  • Verplichtingen van de franchisenemer: betalingsverplichtingen, boekhouding, etc.
  • Rechten van de franchisegever om aanpassingen in de formule te doen

2.     Franchisehandboek: De formule van jouw franchise

In een franchisehandboek staat de magische formule van een franchise. Alle ins en outs worden hierin besproken. Het handboek zorgt ervoor dat alle vestigingen van een franchiseformule de juiste koers varen.

Het is de handleiding voor de franchisenemer.

In het handboek staat onder andere bepalingen over de huisstijl, marketing, verkoopwerkwijze, inkoopafspraken en verdienmodellen. Bij onenigheden tussen de franchisenemer en de franchisegever kan er verwezen worden naar de handleiding. Zorg er dus altijd voor dat een franchisehandboek wordt opgesteld door een jurist.

3.      Begeleiding franchisenemer: Zowel een keuze als een plicht

Een (goede) franchisegever geeft kennis door en ondersteunt de franchisenemer. Alleen op deze manier wordt er gewerkt aan een optimaal resultaat voor zowel een filiaal als de complete franchiseformule.

De franchisegever heeft een zorgplicht. Dit wil zeggen dat de franchisegever verplicht is om franchisenemers te begeleiden en te ondersteunen gedurende de franchiseovereenkomst.

Hoewel er een zorgplicht is, zou het niet misstaan om een franchisenemer extra begeleiding te geven. Een goede franchise bestaat uit een sterk team van franchisegever en franchisenemers.  

Franchiseformules zijn alleen voor grote bedrijven. Of toch niet?

Met ruim 800 franchisegevers is Nederland zeker géén land waar alleen de grote bedrijven hun handelsnaam franchisen. Juist voor kleinere mkb-ondernemingen liggen er ook genoeg mogelijkheden om een franchiseformule te starten.

Ongeveer 80% van de gemiddelde winkelstraat bestaat uit franchiseformules. Dat is meer dan alleen de Bakker Bart en Blokker die je in de straat ziet. Vaak is een (lokale) frietzaak, spareribsbezorger of kapperszaak ook onderdeel van een franchiseformule.

Op onze lijst van franchisegevers staan waarschijnlijk genoeg merknamen die je nog niet kent of waarvan je niet weet dat het om een franchise gaat. Misschien staat er zelfs één van je (lokale) concurrenten tussen?

Een goed verdienmodel is bepalend voor het succes

De kosten en opbrengsten verschillen sterk per franchise. De ene franchiseformule heeft alleen maar dure vestigingen op A-locaties in het centrum van een dorp of stad. Andere franchiseformules kiezen meer voor de buurtvestigingen om bewoners in een bepaald gebied of wijk te bereiken.  

Succesvolle franchiseformule opzetten

Een succesvolle franchiseformule komt niet zomaar aanwaaien. Om jouw onderneming tot een goed draaiende formule te brengen zijn er een aantal belangrijke punten die essentieel zijn voor het resultaat.

Onderscheidend product of dienst
Een van de meest voorkomende fouten van een startend bedrijf is dat het geen onderscheidende producten of diensten kan aanbieden aan de klanten. Voor franchiseformules is dit niet anders.

Een hamburgerketen beginnen kan een leuk idee zijn. Maar waarom zou iemand een burger bij een van jouw vestigingen moeten kopen en niet bij een van de tientallen andere burgerbedrijven?

Overtuigen met een van de volgende loze kreten is eigenlijk zinloos:

  • “Mijn burgers smaken heerlijk en zijn uniek”
  • “We hebben affiniteit met burgers”
  • “We geven de burgerliefhebber een unieke beleving”

Zorg er dus voor dat je iets werkelijk unieks hebt wat de concurrenten niet met speels gemak kunnen nabootsen. Vertaal het onderscheidend vermogen van jouw formule naar een duidelijk voordeel voor de klant. Iemand die beweert een unieke burgerbelevenis te geven moet dit vervolgens vertalen naar concrete benefits voor de koper.

Bouw je eigen unieke steak-, vis- of kipburger. Kies uit 5 broodjes, 30 toppings en 10 sauzen en maak overheerlijke burgers. De beste burger creëer je zelf.”

Een sterk merk is het halve werk
Wanneer je een HEMA-filiaal ziet herken je het waarschijnlijk binnen een seconde. Je hoeft niet eens het gehele assortiment van de winkel te kennen, en toch maak je wel al associaties.

Sterke merken worden snel herkend. Door een duidelijke communicatie en positionering weet iedereen wat ze van een merk kunnen verwachten.

Wanneer je de HEMA binnenloopt weet je al wat je te wachten staat. HEMA verkoopt betaalbare kwaliteitsproducten die consumenten in het dagelijks leven nodig hebben, zoals eten, school- en kantoorartikelen en kleding.

Het is een warenhuis voor de gewone mens. Een winkelbezoeker weet van tevoren dat hier geen Chanel make-up of verchroomde blender te vinden is. Wel de welbekende HEMA-rookworst en simpele pennen en schriften.

De duidelijke communicatie van de HEMA naar de doelgroep zorgt ervoor dat de identiteit (waarden van een bedrijf en hoe het gezien wil worden) en het imago (hoe externe groepen over jouw bedrijf/merk denken) overeenkomen.

Onderzoek en investeren
Voor de complete franchiseformule is het van belang dat de ontwikkelingen in de branche goed in de gaten worden gehouden. Franchiseformules investeren vaak in de ontwikkeling van een product of dienst en in marketing- en communicatieactiviteiten.

Het is daarom van groot belang om regelmatig de marktomgeving te verkennen. Veranderingen in de branche kunnen van invloed zijn op de prestaties van jouw onderneming of zorgen voor een nieuwe marketingstrategie.

Kiest 60% van de burgerliefhebbers voor pindasaus op hun burgers? Dan is het wellicht een goed idee om ook pindasaus op het menu te zetten.

Een mooi product, dienst of een nieuw item in het assortiment wordt niet zomaar door potentiële klanten opgepikt.

Marketingactiviteiten zijn in de meeste gevallen erg belangrijk voor de resultaten van een franchiseformule. Een franchisenemer ziet vaak een hogere omzet wanneer de franchisegever meer investeert in marketingactiviteiten.

Voor veel franchisenemers is het dus interessant om te kiezen voor een franchiseformule dat durft te investeren in marktonderzoek, marketing- en communicatieactiviteiten en de (product)ontwikkeling van de formule.   

Hoe vind ik de juiste franchisenemers voor mijn formule?

Als franchisegever is het essentieel om goede partners te kiezen om mee samen te werken. De verwachtingen moeten worden waargemaakt.

Maar hoe bepaal je jouw verwachtingen?

In een eerder artikel hebben we al besproken wat een franchiseformule zoekt in een franchisenemer. Wanneer je een franchiseformule start zijn de volgende punten interessant wanneer je een werving en selectie begint voor een franchisenemer:

  1. Vermogen of geld
    Het vermogen van een potentiële franchisenemer is een kans om jouw bedrijf sneller te laten groeien in zowel omzet als in het aantal vestigingen en de daarbij horende naamsbekendheid.
  2. Passie en ervaring
    Heb jij een wijnwinkel? Dan is het een minder goed plan om een franchisenemer een akkoord te geven indien diegene nog nooit een slok wijn heeft gedronken.
    Affiniteit en passie zijn belangrijke onderdelen om te zien of een persoon zich volledig kan vinden met het product of de dienst die je verkoopt. Het wordt nog mooier als het persoon ook nog ervaring heeft in de branche.
  3. Kennis van de franchiseformule
    Alleen passie en ervaring in de branche zijn niet goed genoeg. Een potentiële franchisenemer moet weten waarom juist jouw formule zo interessant en onderscheidend is.
    De keuze voor een formule moet een bewuste keuze zijn en de franchisenemer moet zich eerst verdiepen in jouw bedrijf.
    Wanneer je alleen luxe broodjes verkoopt met zalm en steak moet een franchisenemer snappen dat een simpel broodje kaas niet bij de positionering past van jouw franchise.
  4. Ondernemende instelling
    Goede franchisenemers of franchisevestigingen zorgen voor meer groei voor de franchiseformule. Het is dus belangrijk dat een franchisenemer ook een goede ondernemer is.
    Als de potentiële franchisenemer al ervaring heeft is dit mooi meegenomen. Een ondernemer die het klappen van de zweep kent, zal zijn ervaring ten goede kunnen gebruiken voor de franchiseformule.
  5. Langetermijnplan
    Kijkt een potentiële franchisenemer wel verder dan alleen de eerste paar maanden? Of wordt er ook gekeken naar de visie, veranderingen van de markt en mogelijkheden ofwel kansen voor de komende vijf of misschien zelfs tien jaar? Goede plannen en doelstellingen voor de langere termijn is een grote kracht van een goede ondernemer en franchisenemer.

Overname franchiseformule

Een franchiseformule overnemen is ook een manier om een eigen formule te starten. Er worden wel vaker franchiseformules ter overname aangeboden.

Het verkopen van een franchiseformule kan verschillende redenen hebben:

  • Privéredenen eigenaar
  • De franchise heeft financiële problemen
  • Het afstoten van bedrijven door een holding of moederbedrijf

Wat de redenen van een franchise overname ook mogen zijn, er moet altijd rekening worden gehouden met de oude contracten van de franchisegever en franchisenemer. De oude rechten en plichten uit de overeenkomst zijn nog steeds geldig.  

Daarnaast is het ontbinden of openbreken van al bestaande franchiseovereenkomsten alleen mogelijk als beide partijen het eens zijn over de nieuwe voorwaarden.

Wil jij ook een nieuwe franchiseformule beginnen?

Wanneer je overweegt om een franchiseformule te starten is het handig om eerst goed te brainstormen over het gehele concept.

Dit kan met bekenden, maar in veel gevallen is een gesprek met een neutrale en onafhankelijke partij de meest geschikte optie.

INTO Franchise is gespecialiseerd in het bij elkaar brengen van franchisegevers en franchisenemers met een uniek matching-systeem.

Daarnaast geven we training en coaching aan zowel franchisenemers als franchisegevers. We (her)kennen wat de valkuilen en sterktes van een franchiseformule zijn.

Neem contact met ons op voor een inspirerende brainstormsessie.

 


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis