247drank.nl

Hoe je als ondernemer bouwt aan vertrouwen...

Het komt te voet en gaat te paard. Voor weinig beroepsgroepen is vertrouwen zo belangrijk als voor (startende) ondernemers. Hoe zorg je ervoor dat klanten, leveranciers en medewerkers geloven dat je ook echt doet wat je belooft? In dit artikel een aantal handige tips voor hoe je als ondernemer aan het broodnodige vertrouwen bouwt.

Wees eerlijk
Sommige tips zijn zo voor de hand liggend dat je ze over het hoofd ziet. Wees eerlijk, altijd. Dat betekent natuurlijk niet dat je gevoelige commerciƫle informatie zomaar aan jan en alleman hoeft te vertellen, maar aan de andere kant ook niet dat je met de grootste gelogen verhalen compleet verkeerde verwachtingen schept. Ook je medewerkers zullen het uiteindelijk waarderen wanneer je ze een eerlijk beeld geeft.

Blijf communiceren
Soms ben je langere tijd met een project bezig, of komt het even stil te liggen. Communiceer hierover. Laat je leveranciers, financiers en team niet in het duister tasten over waar je je precies mee bezig houdt. Plan daarom regelmatig meetings in om de samenwerking te bespreken. Alleen contact per e-mail is niet genoeg. Je voorziet de ander immers wel van informatie, maar face-to-face bouw je eerder aan vertrouwen.

Maak leveranciers je partners
Met sommige partijen heb je gedeelde belangen. Denk bijvoorbeeld aan je leveranciers. Wanneer je vraag groeit, kunnen zij meer leveren. Daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat de leverancier realiseert dat je een duurzame partner bent en je niet bij de eerste de beste tegenslag overstapt naar een concurrent. Door een samenwerking voor de langere termijn voor te stellen, kun je bouwen aan onderling vertrouwen. Bovendien haal je er beiden voordeel uit: de leverancier door een gegarandeerde afname, jij als ondernemer door een korting.

Anticipeer op problemen
Het gaat je als ondernemer niet altijd voor de wind. Soms is aan het begin van de maand al duidelijk dat je een bepaalde factuur aan het eind van de maand niet (volledig) kunt betalen. In plaats van te wachten op betalingsherinneringen, kun je ook zelf proactief actie ondernemen. Bel de betreffende partij gelijk al op, leg uit wat er aan de hand is en hoe je voorstelt deze situatie op te lossen en voortaan te voorkomen.

Blijf luisteren naar klanten
Het belangrijkste van allemaal: je klanten. Wanneer klanten je niet meer vertrouwen, ga je meestal binnen de kortste keren failliet. Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze tot de verkoop enorm servicegericht zijn, maar het daarna laten afweten. Trap niet in dezelfde valkuil. Wees - ook bij klachten - altijd servicegericht en klantvriendelijk. Wees genereus in eventuele conflicten. In de rating-economie betaalt zich dit uiteindelijk altijd terug in toegenomen klantvertrouwen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis