Crystal Marbles

Hoe de recente crisis potentiële franchisenemers heeft beïnvloed

Met de Nederlandse economie gaat het volgens de laatste cijfers weer prima, maar dat betekent niet dat potentiële franchisenemers ineens massaal gaan investeren in nieuwe vestigingen. De laatste crisis heeft bij veel Nederlanders gezorgd voor een toegenomen financiële voorzichtigheid. In dit artikel lees je wat dat voor franchisers betekent.

Aspirant-franchisenemers zijn voorzichtiger

Het beslisproces van een potentiële franchisenemer duurt tegenwoordig gemiddeld genomen langer dan vroeger. Grotere voorzichtigheid vanwege de afgelopen financiële crisis speelt daarbij een rol, maar ook: 

  • Aspirant-franchisenemers hebben online meer bronnen tot hun beschikking dan vroeger, en vergelijken deze nauwkeurig.
  • Aspirant-franchisenemers maken vaker gebruik van coaching- of trainingstrajecten speciaal gericht op succesvol ondernemerschap.
  • Aspirant-franchisenemers nemen op sociale media contact op met andere (potentiële) franchisenemers en vergelijken bevindingen.

Gokken met winst vs. investeren laatste spaargeld

Maar de belangrijkste reden is misschien wel dat potentiële franchisenemers sinds de crisis minder geld ‘over’ hebben dan daarvoor.

Met je spaargeld of een lening ben je begrijpelijkerwijs veel voorzichtiger dan wanneer je met de winst van de ene onderneming of vestiging een avontuur aangaat op een nieuwe locatie of bij een andere keten.

Hoe franchisegevers kunnen verbeteren

Wat kunnen franchiseketens doen om geïnteresseerden dan toch over de streep te trekken? Een aantal aanbevelingen om mee te beginnen: 

  • Wees zo transparant en volledig mogelijk in de informatie die je online beschikbaar stelt.
  • Benadruk de aspecten waarbij huidige franchisenemers vertellen over hoe ze hun financiële doelen hebben gerealiseerd.
  • Faciliteer een online omgeving waarin je als franchisegever eenvoudig met (potentiële) franchisenemers kunt communiceren

Kortom: openheid en financiële informatie schept vertrouwen. 

Zorg er ook voor dat de online strategie een aanvulling is op je bestaande franchise marketinginspanningen en niet een vervanging.


Reactie


Reacties

  • INTO Franchise | Michel

    Beste Ezra, Dank voor je reactie! Bovenaan de pagina staat naast de titel de mogelijkheid om het artikel te delen op diverse social media kanalen. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd! Groeten, INTO Franchise

  • Ezra

    Leuk bericht Michel. Herkenbaar. Hoe kunnen we dit makkelijk en eenvoudig delen op bijv. Linkedin? Het icoon naast jouw naam brengt mij naar de INTO franchise linkedin page, niet naar dit bericht op Linkedin.

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis