247drank.nl

Lessen van een succesvol franchise-echtpaar uit Amerika

Met een persoonlijke lening en wat hulp van de overheid openden Cary en Jacquelyn Albert in 1995 een franchisevestiging van Schlotzsky’s Deli (een soort Subway, met voornamelijk vestigingen in de zuidelijke VS).

Het duurde vier jaar voordat ze een tweede vestiging openden. Nog eens zes jaar later runden ze al zes locaties in de omgeving van Dallas. Maar vanwege de onrust in het management van de keten verkochten ze de meeste vestigingen weer. Op hun oorspronkelijk deli na dan.

De deli die ze nog bezaten stond op eigen grond en draaide bijzonder goed. Toen de keten ander management kreeg, begonnen ze weer te groeien. In 2015 werkten er 845 mensen voor Albert Enterprises en draaiden de franchisers een omzet van 25 miljoen dollar.

“Het mooie aan franchising is dat je een succesvolle formule kunt herhalen”, merkt Cary Albert op, die nu 32 Schlotzsky’s Delis en 4 Dairy Queen restaurants bezit. Het ondernemersechtpaar deelt hun belangrijkste lessen van de afgelopen twintig jaar graag met je.

Gebruik beschikbare financiering
Voor de uitbreiding van hun eerste winkels maakte de Albert’s gebruik van een Amerikaans overheidsprogramma voor kleine ondernemers. Ook in Nederland zijn er dit soort regelingen vanuit de overheid.

Een aantal jaar later wilde het echtpaar nog een keer hulp bij financiering aanvragen, maar ze kwamen erachter dat ze inmiddels een te hoge omzet draaiden voor een MKB-krediet. Toen kwamen ze er echter achter dat ze gesubsidieerd zonnepanelen konden plaatsen. Dat scheelde uiteindelijk een flinke slok op de borrel in de maandelijkse energiekosten. Ook in Nederland zijn er regelingen voor ondernemers.

Wees je eigen huisbaas
Huur voor winkelpanden is vaak aan de hoge kant en kan zomaar enorm stijgen. De Alberts zorgden er dan ook voor dat ze alle grond van hun winkelpanden zelf in bezit hadden. Nu is deze les vanuit de Amerikaanse praktijk wel wat lastiger door te voeren in de dure Nederlandse binnensteden, maar ook hier geldt: kopen is beter dan huren.

Uitbreiden is efficiënter
De Alberts kwamen erachter dat ze met één Schlotzky’s Deli soms niet genoeg omzet binnenhaalden. Daarom begonnen ze grotere panden te kopen. Aan de ene kant zat een Schlotzky’s, in het midden verhuurde ze een of twee slots, en aan het uiteinde opereerden ze nog een Dairy Queen restaurant. Op die manier leverden de gebouwen veel meer op.

Koester je beste werknemers
Volgens Cary zijn hun personeelskosten een van de laagste in de hele keten, tegelijkertijd betalen ze hun werknemers een van de hoogste bedragen per uur. Hoe kun je die twee combineren?

De ondernemer legt uit dat hij zijn beste werknemers koestert. Wie na een half jaar of jaar bewijst dat hij/zij een echte meerwaarde is, gaat flink meer verdienen. Het voordeel is wel dat zo iemand het werk van twee of drie nieuwe werknemers kan doen. Dat moet je belonen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis