247drank.nl

Wat je als franchise-ondernemer leert van onderaan beginnen

In de media lees je nog wel eens verhalen van jonge onervaren ondernemers die een miljoenenbusiness uit de grond stampen. Wat je er vaak niet bij leest is hoeveel van dit soort plannen mislukten. Een veel groter deel van de succesvolle ondernemingen heeft iemand met jarenlange ervaring aan het roer staan. Iemand die helemaal onderaan begon en zichzelf langzaam heeft opgewerkt. Wellicht minder spectaculair, maar wel een duurzamer recept voor succes.

Een kijkje in de keuken nemen.. letterlijk
Zo begon succesvol horecaondernemer Amol Kohli al op jonge leeftijd met een bijbaantje als ober in een restaurant. Maar daar bleef het niet bij. Hij deed actief zijn best om de andere rollen in het bedrijf goed te leren kennen. Wanneer een afwasser, schoonmaker of keukenhulp zich ziek meldde, vroeg Kohli of hij misschien kon invallen. Dit in tegenstelling tot sommige studenten of assistent-managers die zich te goed voelden voor de ‘lagere’ functies in een franchisebedrijf.

Beter begrip van de franchiseonderneming
Kohli kreeg door zijn jarenlange ervaring in het restaurant inzicht in de benodigdheden en uitdagingen van elke rol. Hij begreep hoe iedere medewerker op zijn eigen manier wilde bijdragen aan het succes van het bedrijf. Toen hij later zijn eigen horeca franchise begon, kon hij niet alleen aan zijn personeel uitleggen hoe ze iets moesten doen, hij kon het ook zelf in de praktijk voordoen. Daardoor kreeg hij - ondanks zijn jonge leeftijd - het nodige respect van zijn werknemers. Dit wederom in tegenstelling tot managers die misschien op papier goed weten hoe alles werkt, maar nauwelijks praktijkervaring hebben.

Zelf je handen vuil maken
Inmiddels bezit de succesvolle Amerikaanse ondernemer al meer dan vijftien franchiserestaurants en pubs. Bij het aanstellen van nieuwe vestigingsmanagers gaat hij binnen zijn eigen bedrijf op zoek naar gemotiveerd personeel, in plaats van gestudeerde mensen van buiten. Het verhaal van Kohli kan jonge aspirant-ondernemers motiveren om zoveel mogelijk verschillende baantjes uit te proberen. Maar ook huidige franchise-ondernemers kunnen er wat van opsteken. Wil je echt weten wat er leeft onder keukenhulpen, afwassers of winkelpersoneel? Neem dan zelf een tijdje een parttime baantje in die functies. Bijvoorbeeld bij een andere vestiging van dezelfde franchiseketen. Op die manier ben je anoniemer en krijg je een eerlijker beeld dan als baas in je eigen onderneming.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis