INSIGHT GRAPHICS: FULLSERVICE IN GRAFISCHE MEDIA

Waarom je als franchisenemer zelf ook aan marketing moet doen

Marketing gaat deels over naamsbekendheid. Daarom sluiten veel franchisenemers zich aan bij een bekend merk met opvallende mediacampagnes. Het zorgt ervoor dat toevallige passanten je winkel binnenlopen of buurtbewoners bekend zijn met je diensten. Maar je krijgt er nog geen vaste klantenkring door. Echt succesvolle franchisenemers doen daarom ook aan lokale marketing. Lees hier hoe je ermee begint.

Het begint met de buurt
Kom je zelf uit de buurt waar je je bedrijf opent? Dan heb je een ontegenzeggelijke voorsprong. Mensen weten wellicht al wie je bent en wat je doet. Anders is het tijd om daar verandering in te brengen. Word bijvoorbeeld lid van de lokale ondernemersvereniging en maak eens een praatje met buurtbewoners die nog geen klant bij je bedrijf zijn. Je kunt ook overwegen om een lokaal sportteam te sponsoren of je winkel open te stellen voor een activiteit van een school of vrijwilligersorganisatie.

Lokale evenementen
Een andere manier om wat bekender te worden in de buurt is door mee te doen aan lokale evenementen. Denk bijvoorbeeld aan een kerstmarkt of buurtfestival. Meld je aan als sponsor zodat je een tafeltje krijgt waar je freebies uit kunt delen en met mensen over je bedrijf kunt praten. Zorg dat je niet té commercieel overkomt. Wanneer je al wat bekender bent in de buurt, kun je ook zelf evenementen gaan organiseren.

Start spreading the news
Met de juiste insteek kun je eenvoudig in het lokale nieuws komen. Denk aan een evenement waarbij er ook een algemeen belang is. Bijvoorbeeld een wedstrijd waarbij de opbrengst naar een goed doel in de buurt gaat. Probeer het de journalisten of redacteuren zo eenvoudig mogelijk te maken door een bondig persbericht te schrijven met fotomateriaal dat bij wijze van spreken een op een op de site of in de krant kan. Eventueel kun je hier ook iemand voor inhuren. De nieuwsbrief is terug van weggeweest E-mail is al een aantal keer doodverklaard, maar nog steeds springlevend. Met een goede maandelijkse nieuwsbrief kun je klanten binden. Pas op: er is erg veel concurrentie. Zorg er daarom voor dat je echte meerwaarde in de nieuwsbrief biedt. Bijvoorbeeld door exclusieve kortingen, maar ook how-to’s gerelateerd aan je branche kunnen het goed doen. Vraag hierin eventueel advies aan de franchisegever.

Sociale media
Waarschijnlijk heeft de franchisegever al een grote aanwezigheid op sociale media. Toch kun je er ook voor kiezen om voor je eigen locatie een account te openen. Het is een goede manier om klanten op de hoogte te houden van kortingen en acties, maar ook om klachten/opmerkingen zo snel mogelijk persoonlijk te beantwoorden.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis