Crystal Marbles

Zou je een franchisevestiging willen kopen van Donald Trump?

Misschien een wat gek gedachte-experiment over de Amerikaanse president, maar stel je voor: iemand zoals Trump biedt je de kans om een franchisevestiging te kopen. Zou je het doen? En wat nu als het Geert Wilders of Sylvana Simons was? Waarom wel? Waarom niet?

‘Ik ga niet in zee met die schreeuwlelijk’

Veel mensen zouden na het eerste gesprek afhaken. Leuk concept, maar die verkoper is zo’n verschrikkelijke man (of vrouw). Die maniertjes, die overtuiging van het eigen gelijk, nauwelijks het geduld om naar mijn kant van het verhaal te luisteren.

Laat hier de politieke opvattingen van Trump, Wilders of Simons trouwens even buiten beschouwing. Het gaat om het karakter van de verkoper: gedreven, met een behoefte om te overtuigen.

‘Fantastisch, iemand met passie’

Aan de andere kant zul je ondernemers hebben die onder de indruk zijn van het gesprek: wat een passie, wat een gedrevenheid, iemand die zo gelooft in een concept moet wel gelijk hebben. Dit wordt een succes!

Wie heeft er gelijk?

Twee beginnende franchisenemers die allebei met dezelfde vertegenwoordiger hebben gesproken over hetzelfde concept. De een rent gillend weg, de ander is razend enthousiast.

Maar wie heeft er nu gelijk?

Geen van beiden. Of misschien beter: ze kunnen wel de juiste beslissing nemen, maar om de verkeerde redenen.

Waar een franchise aan moet voldoen

Het karakter van een verkoper of contactpersoon is namelijk niet heel belangrijk bij het uitkiezen van de juiste franchiseformule.

Let in plaats daarvan bijvoorbeeld op:

  • Wat is de visie van deze keten? Voel ik me daarbij thuis?
  • Hebben ze sterke marketing? Een grote naamsbekendheid?
  • Hoe doen andere franchisenemers van deze formule het?
  • Heeft het bedrijf een solide financiële basis?
  • Hoe worden franchisenemers ondersteund?

Meer overwegingen lees je in onze blog: Is investeren in je eigen franchiseonderneming het waard?

Maakt het dan niets uit met wie je om tafel zit?

Natuurlijk zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten bij een eerste gesprek. Zit je met een verkoper of contactpersoon om tafel waar je in een later stadium weinig contact meer mee hebt? Dan maakt zijn karakter weinig uit. Zelfs als hij het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Een ander verhaal wordt het natuurlijk als dit degene is waar je jaren mee moet samenwerken. Maak dan de afweging of je persoonlijke afkeer groter is dan je zakelijke belangen.

Professionaliteit telt bij franchisegever

Maar behalve een grote mond, of overtuiging van het eigen gelijk, is er een veel belangrijkere eigenschap om op te letten.

Hoe betrouwbaar is deze persoon? Hoe professioneel? Dit geeft je namelijk een goed inzicht in je toekomstige zakelijke relatie.

Waar je bijvoorbeeld op kunt letten:

  • Houdt de verkoper zich aan eerdere beloften?
  • Kun je eenvoudig een afspraak maken en wordt deze niet verzet?
  • Krijg je duidelijke voorstellen op papier?
  • Kun je eenvoudig inzicht krijgen in financiële gegevens?

Als een verkoper aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet je zijn nare karaktertrekjes misschien maar even door de vingers zijn. Hij kan hoogstens nog een kleine inleiding in verkooptechnieken gebruiken.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis