Registreren

De bouwstenen van een succesvolle e-mailmarketing campagne

E-mail wordt al jarenlang benoemd tot het marketingkanaal dat langzaam doodbloedt. Nieuwe mogelijkheden zoals sociale netwerken evolueren snel en worden gezien als de toekomst. Echter is niets minder waar. Ondanks de opkomst van social media is e-mailmarketing nog steeds zeer populair. Zo geeft 77 procent van de consumenten de voorkeur aan e-mail als reclamemedium. Tijd dus om je ook aan een e-mailcampagne te wagen. Waar je precies op moet letten legt Megan van nieuwsbrief software Newsletter2Go uit.

Opvallen in een volle mailbox

Niet alleen het onderwerp, maar ook de afzendernaam heeft veel invloed op de beslissing of de e-mail wel of niet geopend wordt. Samen zorgen ze voor de eerste indruk van een e-mail. Wordt de e-mail geopend, of direct naar de prullenbak verplaatst?

Voor de afzendernaam gebruik je het liefst de naam van een medewerker in combinatie met de bedrijfsnaam. Dit zorgt voor een persoonlijke touch en creëert vertrouwen. Je nieuwsbrief zal hierdoor sneller bij de ontvanger in het oog springen.

Ook over het onderwerp moet goed worden nagedacht. Om de e-mail nog persoonlijker te maken kun je gebruik maken van een personalisatie. Hiermee spreek je de ontvanger direct aan. Houd verder het onderwerp kort, relevant en zo compact mogelijk. Gebruik woorden die de aandacht trekken, zoals “cadeau” of “alleen vandaag”. Ook emojis hebben een positieve invloed op de openratio.

Precies de juiste ontvangers aanspreken

De segmentatie van de doelgroep in individuele ontvangersgroepen is mogelijk een van de belangrijkste factoren voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne. De segmenten zijn gebaseerd op verschillende kenmerken, zoals bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, woonplaats, individuele interesses of koopgedrag. Door de selectie kun je ontvangersspecifieke nieuwsbriefcampagnes maken en direct diverse groepen adresseren. Dit voorkomt irrelevante mailingen. Zo zullen mannelijke ontvangers niet geïnteresseerd zijn in producten voor vrouwen en verschillen promoties van elkaar afhankelijk van de leeftijdsgroep.

Persoonlijk in plaats van massamailing

De tijden van massamailings zijn lang voorbij. Wat echt belangrijk is, is de persoonlijke aanpak van e-mails naar klanten. Het succes van de mailing wordt vaak beïnvloed door de mate van personalisatie. Daarom moet je het liefst de ontvanger al in het onderwerp persoonlijk aanspreken. Voorzie ook de nieuwsbrief zelf van ontvanger-specifieke inhoud voor meer relevantie. Personaliseer bouwstenen, gebruik verschillende afbeeldingen, pas de schrijfstijl aan en optimaliseer de content. Hierdoor hebben klanten het idee dat de content speciaal voor hen gemaakt is, wat resulteert in een betere klantenbinding en uiteindelijk conversies.

Een ontwerp dat zich aan de lezer aanpast

Door de enorme toename in het gebruik van smartphones en tablets gedurende de afgelopen jaren, is het openen van e-mails op mobiele apparaten tegenwoordig de normale gang van zaken. Het gebruik van een nieuwsbrief HTML template met responsive ontwerp is daarom een must. Vrij weinig mensen zitten namelijk te wachten op e-mails die niet of slechts gedeeltelijk leesbaar zijn.

Bij een responsive ontwerp passen de kolommen zich automatisch aan aan het beeldschermformaat. De content wordt verkleind en kolommen worden onder elkaar weergeven. Zo kan je nieuwsbrief op elk scherm correct worden weergeven.

Op het juiste moment bij de ontvanger aankomen

Precies op het juiste moment bij de ontvanger aankomen blijkt vaak een van de grootste uitdagingen in e-mailmarketing. Daarbij komt dat aan reclame e-mails door ontvangers weinig tot geen prioriteit wordt gegeven. Het is daarom goed om in de mailbox te arriveren wanneer de gebruiker online is, zodat je nieuwsbrief niet tussen een stapel ongeopende mails belandt.

Diverse studies concluderen dat dinsdag een goede dag voor de verzending is. Op deze dag worden namelijk de meeste e-mails worden verzonden en geopend. Echter kun je dit het beste zelf testen, voor iedere branche is de dag en het tijdstip namelijk verschillend. Wanneer de meerderheid van de doelgroep particulieren zijn, is wellicht een verzending gedurende de avonduren een beter idee. Bijvoorbeeld om acht uur, wanneer de ontvanger op de bank zit na een lange dag op kantoor. Of juist nog later, wanneer de lezer in bed ligt en online is. Dit betekent echter niet dat je op dit tijdstip aanwezig moet zijn om de e-mails te verzenden, vrijwel alle nieuwsbrief tools bieden de mogelijkheid aan om een campagne in te plannen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis