Registreren

Zo hielp Howard Johnson franchise op de kaart te zetten

Franchiseketens zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse winkellandschap, maar dat is niet altijd zo geweest. Wie was er voor ETOS, Hema of De Hypotheker al bezig met franchiseformules? In dit artikel zoomen we in op een van de belangrijkste pioniers van de franchising (en nee we gaan het niet over McDonald’s hebben).

Van drogist naar ijsverkoper
De Amerikaanse Howard Deering Johnson opende in 1925 een drogisterij in de buurt van Boston. Zijn winkel werd een groot succes, maar niet vanwege de medicijnen die hij verkocht. In zijn winkel stond een fristap (zoals tegenwoordig vaak in fastfoodrestaurants waar dan Sprite of Cola uitkomt) waar klanten gretig gebruik van maakten. 

Johnson bedacht dat hij wel meer foodproducten aan zijn winkel toe kon voegen. Zo kwam hij het op het idee voor een nieuw ijsrecept aangelengd met botervet (waardoor het ijs smakelijker werd). 

Ook zijn ijs werd een succes. In de zomer breidde hij zijn assortiment uit tot maar liefst 28 smaken. Voor verschillende plekken langs het strand verkocht hij licenties waar franchisenemers met een kraampje behalve zijn smakelijke ijs ook hotdogs en frisdranken konden verkopen. 

Slimme plaatsing restaurants
Johnson nam geen genoegen met zijn ijskraamsucces. Hij wilde meer. Daarom bedacht hij een restaurantketen met zijn naam. 

Hij had een neusje voor de juiste locaties. Op plekken waar tolpoortjes en snelwegen gingen worden gebouwd, openden de franchisenemers van Johnson vaak net een wegrestaurant. Precies de locatie waar mensen even uit wilden rusten en konden genieten van de airconditioning van het restaurant.

Gebruikmaken van een sterk merk
In 1954, een jaar voordat Ray Kroc McDonald’s populair maakte, had Howard Johnson al meer dan 400 wegrestaurants door de hele Verenigde Staten. Klanten noemden ze vaak liefkozend ‘HoJo’s’ een afkorting van de naam van de oprichter.

Als echte ondernemer zag Johnson alweer kansen voor verdere uitbreiding. Hij besloot de motelbusiness in te gaan. Eenvoudige etablissementen waar hardwerkende Amerikanen na lange autoritten een nachtje konden uitrusten. En als ze er dan toch waren, waarom niet een hamburgertje eten bij Johnson’s wegrestaurant?

Ook dit werd een succes. Reizigers kenden het merk HoJo’s al en bleven er graag een nachtje slapen. Uiteindelijk had de keten meer dan 1000 vestigingen verspreid over heel Amerika. De keten bestaat nog steeds en is inmiddels eigendom van Wyndham Hotels Group.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis