Registreren

Growth Hacking: ook nuttig voor de kleine ondernemer?

Als kleine ondernemer heb je een voordeel ten opzichte van grote corporates: je kunt heel eenvoudig veranderingen doorvoeren. Van dat gegeven maken growth hackers gebruik. In dit artikel lees je hoe je met Growth Hacking je bedrijf sneller kunt laten groeien. 

Wat is Growth Hacking precies?
De term komt oorspronkelijk uit Silicon Valley, waar kleine start-ups in relatief korte tijd uitgroeiden tot miljardenbedrijven. Inzichten over hoe deze bedrijven hun groei optimaliseren door onconventionele marketing, data-analyse, gedragspsychologie en automatisering, is bekend geworden onder verzamelterm: Growth Hacking.

Kan ik Growth Hacking inzetten als MKB’er?
Als kleine ondernemer heb je geen enorme marketingbudgetten. Schieten met hagel is dus geen optie. Door slim met data te achterhalen wat werkt, kun je toch die gewenste omzetgroei behalen. Overigens is Growth Hacking natuurlijk geen tovertruc. Een goed product en een solide bedrijfsmodel vormt nog steeds de basis van het succes.

Principe: veel experimenteren, data verzamelen

Een traditionele marketeer zal zich richten op het verzamelen van een groot publiek. Weggeefacties, wedstrijden, advertentiecampagnes en meer. 

Een goede Growth Hacker verzamelt de data over resultaten. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Daarbij hoort voortdurend testen. Je wacht dus niet tot een campagne voorbij is, voordat je veranderingen doorvoert. 

Voorbeeld: Je test meerdere versies van een productpagina op je webshop en bijbehorende social advertenties tegelijkertijd. Je meet niet alleen hoeveel nieuwe klanten het oplevert, maar ook hoe je met opvolgende e-mailcampagnes klanten kunt behouden en hoe je ze aanzet om nieuwe klanten voor je te werven.

Data gebruiken en meten wat werkt, vormt de basis voor Growth Hacking. Maar creatieve ideeën zijn net zo belangrijk. Zie daarvoor ook onderstaande voorbeelden:

Succesvolle voorbeelden van Growth Hacking
Het is nu moeilijk voor te stellen: maar een paar jaar geleden had niemand nog van AirBnB gehoord. De start-up gebruikte een slimme niet geautoriseerde integratie met Craigslist (een soort Amerikaanse Marktplaats) waardoor je AirBnB advertentie automatisch ook op Craigslist belandde. Toen Craigslist het lek uitvond, had AirBnB inmiddels al tienduizenden bezoekers binnengehaald. 

Nog simpeler is de Growth Hack die Hotmail (later overgenomen door Microsoft) in haar beginjaren toepaste. Aan het eind van elke email plaatsen ze het zinnetje: PS I love you. Get your free email at Hotmail. 

Het leverde het bedrijf miljoenen nieuwe gebruikers op. 

Laatste voorbeeld: Dropbox. De online harde schijf kostte in de beginjaren 99$, maar per nieuwe klant was het bedrijf 250$ kwijt. Daarom bedachten ze een slimme acquisitietruc. Elke nieuwe klant die een bestaande klant aanbracht, kreeg 500mb extra opslagruimte (en dat was in die tijd best veel), ook de nieuwe klant kreeg op die manier 500mb extra. In totaal drie miljoen klanten deden hier aan mee. 

Zelf doen of iemand inhuren?
Meer over Growth Hacking leer je door boeken te lezen zoals Lean Start-up, Lean Analytics en Hacking Growth. Vervolgens kun je Growth Hacking technieken op kleine schaal toepassen. Smaakt het naar meer? Dan kun je overwegen om een Growth Hacker in te huren. Kijk daarbij naar bewezen ervaring en specifieke ideeën om in te zetten binnen jouw branche. Een ideale Growth Hacker is behalve in marketing en psychologie ook onderlegd in technische aspecten van data verzamelen.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis