247drank.nl

Wat een franchiseformule zoekt in een franchisenemer

Als ondernemer denk je goed na over welke franchiseketen het beste bij je past. Maar willen zij ook graag met jou samenwerken? We hebben de meest voorkomende verwachtingen voor je op een rijtje gezet. 

‘Lalalalala, geld’
Hans Teeuwen zei het al. En natuurlijk is het vermogen dat franchisenemers inbrengen een belangrijke reden voor ketens om überhaupt voor een franchiseformule te kiezen. Zo kunnen ze sneller groeien en bovendien is het een blijk van vertrouwen. 

Moet je dan een enorm vermogen hebben voor een eigen franchise?
Dat valt gelukkig mee. Banken zijn weliswaar terughoudender geworden in het verlenen van kredieten, maar samen met eigen vermogen, steun van de franchisegever en bijvoorbeeld nog een gedeelte crowdfunding, kom je een heel eind. Lees ook onze eerdere artikelen: 

Geen financiering van de bank? 20 tips voor alternatieve financiering!’

Financiering voor uw franchisenemer via crowdfunding

Passie voor het vak
Maar geld is ook weer niet allesbepalend. Tijdens een gesprek zal een franchisegever proberen uit te vinden of je ook affiniteit hebt met zijn of haar product. Ervaring in de branche is natuurlijk een pré.

Kennis van de formule
Daarnaast is het belangrijk dat je weet waarom je nou juist voor deze formule kiest. Je kunt bij wijze van spreken enorm gepassioneerd zijn over drank, maar een totaal andere visie hebben dan Gall & Gall. Verdiep je daarom eerst in de formule en praat ook met enkele andere franchisenemers voordat je de stap naar de franchisegever zet.

Ondernemende instelling
De meeste franchiseketens willen graag groeien. Zowel in omzet als in vestigingen. Daarom is het belangrijk om te weten of je alleen ‘op de winkel gaat passen’ of ook een doel hebt waar je naartoe wilt werken. 

Los van ambitie, is ervaring als ondernemer ook belangrijk.

Heb je al eerder een onderneming gerund? Aantoonbare ervaring met het aansturen van een team en het inhuren van personeel? Hoe goed ben je in marketing en boekhouden? Wees ook eerlijk over je zwakkere punten en hoe je deze wenst te minimaliseren.       

Denken aan de lange termijn
De meeste franchisecontracten bevatten sowieso al voorwaarden waaruit blijkt dat het om een langere commitment gaat. Maar het is goed om hier zelf ook al over na te denken. Welke ontwikkelingen zie je in de markt en in je vestigingsgebied? Waar sta je over tien jaar? En hoe laat je aan de franchisegever merken dat dit geen bevlieging is? Heb je bijvoorbeeld al eerder langere projecten tot een succes gebracht?


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis