Crystal Marbles

Wat is neuromarketing en hoe zet je het als kleine ondernemer in?

Grote bedrijven gebruiken het al een tijdje om beter inzicht te krijgen in hun doelgroep, maar ook als kleine ondernemer kun je neuromarketing inzetten. In dit artikel lees je wat het precies is en geven we praktische tips over hoe je de inzichten zelf voor je bedrijf kunt gebruiken.

Wat is neuromarketing eigenlijk?
Maar laten we beginnen bij het begin. Neuromarketing is een techniek waarbij je inzichten uit de neurowetenschap inzet voor marketingdoeleinden. Vaak gaat dit over onbewust gedrag. Waarom handelt iemand op een bepaalde manier? 

Relevant voor kleine ondernemers is bijvoorbeeld de vraag:
Waarom doet iemand een impulsaankoop? 

Grote bedrijven zullen alle middelen inzetten om deze vraag te onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan hersenscans, facial coding (manier om gezichtsuitdrukkingen te ‘lezen’) en EEG (een helm waarmee je signalen uit de hersenen oppikt). 

Waarschijnlijk heb je voor bovenstaande middelen geen budget. Toch kun je bekende inzichten uit de neuromarketing wel inzetten. 

Hier een aantal tips:

Geef je klanten een cadeautje
Geef je klanten op je webshop of in de fysieke winkel een klein cadeautje. Denk aan een drankje bij binnenkomst, of een coupon op de webwinkel voor een vervolgaankoop. Onbewust zullen veel klanten zich geneigd voelen iets ‘terug te doen’.

Op=Op (maar niet heus)
Goedlopende producten heb je graag op voorraad. En als het moet bestel je er nog vijf ladingen bij. Maar vanuit het oogpunt van neuromarketing werkt het niet al te goed om dit te communiceren. Iets wat moeilijk te krijgen is, willen we namelijk extra graag. Daarom laten sommige clubs altijd mensen buiten in de rij staan, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. En daarom kun je in je webshop schaarste suggereren: Vermeld naast een product bijvoorbeeld dat er nog maar drie stuks op voorraad zijn.

Werk met kleurrijke CTA’s
Een van de belangrijkste onderdelen van je website zijn zogenaamde ‘call-to-actions’ (CTA’s): de boodschap die je klant tot actie aanzet. Deze komen vaak in de vorm van een knop om te kopen of contact op te nemen. Zorg ervoor dat deze een opvallende kleur hebben. Onderzoek wijst uit dat klanten eerder geneigd zijn op een kleurrijke CTA te klikken.

Sociale bewijskracht
Op boeken staan niet voor niets in grote letters de positieve recensies op de cover gedrukt. Hetzelfde principe geldt voor je product of dienst. Vermeld duidelijk door welke externe autoriteit (een bekend persoon, consumentenbond, of reviews op bijvoorbeeld klantenvertellen) het wordt aanbevolen en welk cijfer ze het geven. 

Heb je een groot aantal likes op sociale media zoals Facebook? Dan kan het ook geen kwaad om dit goed zichtbaar te maken.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis