Registreren

Creatieve salesmethoden waarmee je prospects wél overtuigt

Veel beginnende ondernemers vinden het lastig om potentiële klanten over de streep te trekken. En laten we eerlijk zijn, sales is niet ieders hobby. Maar wat nou als je het wat creatiever aanpakt? Dan maak je het leuker voor jezelf en heb je bovendien meer kans op succes. 

In deze blog ga je daarom zeven creatieve en succesvolle salesmethoden lezen. Een kleine waarschuwing: voor sommigen is wel wat lef vereist. 

Maar dat heb je wel, toch? 

Daar gaan we. 

Een persoonlijk filmpje
Een filmpje heb je met de smartphones van tegenwoordig zo opgenomen. Ga op een inspirerende locatie staan (bij voorkeur buiten, let wel op dat er niet te veel achtergrondgeluid is door bijvoorbeeld wind) en vertel binnen een minuut wat je specifiek voor die klant kunt betekenen. Nog beter is het als er wat actie in het filmpje zit. Introduceer bijvoorbeeld heel kort je collega’s, of film terwijl je loopt. Zeker weten dat je zo meer opvalt dan met een mailtje, blog of whitepaper.

Stuur een ansichtkaart
Wie krijgt er graag een kaartje? Bijna iedereen. Maar wie verstuurt ze nog? Bijna niemand. Precies om die reden kun je opvallen door een originele ansichtkaart naar je prospect te sturen. Houd de boodschap achterop kort en persoonlijk.

50 euro in een envelop
Nog gedurfder, voor lastig te bereiken prospects: stuur een briefje van 50€ of meer in een gesloten envelop. Schrijf in een kort briefje dat je begrijpt dat tijd voor je potentiële klant geld is en je daarom graag een kwartiertje of halfuurtje van zijn of haar tijd koopt.

Prepaid telefoon met maar één nummer
Een simpele telefoon heb je al voor twee tientjes bij de MediaMarkt. Stuur deze in een envelop naar je potentiële klant en zeg dat je hem of haar waarschijnlijk veel geld kan besparen (of wat de meerwaarde van de dienst die je levert dan ook is) en je er graag even over belt. In de telefoon staat maar één nummer. Dat van jou.

Stuur je klant een snoeischaar
Help je klanten om in hun kosten te snoeien? Stuur een snoeischaar. Help je ze te besparen? Stuur een spaarpot. Help je ze… zo kun je met beeldspraak nog wel wat voorbeelden verzinnen. Het idee is dat je door het originele geschenk opvalt en zo het gesprek op gang helpt.

Verdiep je in de hobby’s van je prospect
Nog beter is het als je iets kunt sturen wat aansluit bij de hobby’s van je prospect. Of er in een mailtje danwel telefoongesprek aan kunt refereren. Daarvoor is wel de nodige research vereist. Gelukkig kun je tegenwoordig via sociale media een heel eind komen. 

De Toilettruc
Dit is voor de pro’s. Als je op een conferentie of grote meeting per se met iemand wilt praten, maar hij of zij lijkt telkens omgeven door grote groepen mensen: volg hem of haar naar het toilet en ga op hetzelfde moment naar binnen (werkt uiteraard alleen bij iemand van hetzelfde geslacht). Zorg er vervolgens voor dat je tijdens het handen wassen naast elkaar staat. Glimlach en zeg ‘bent u niet..’. Het heeft veel succesvolle zakenmensen aan een deal geholpen.


Reactie


Reacties

  • Bert Groesmeijer

    Geniaal!

800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis