Registreren

Handigheidjes voor een waardevol telefoongesprek met je klant

Ook in het internettijdperk is telefoneren nog populair. En aan de telefoon kun je als ondernemer eenvoudiger een band met je klant opbouwen dan via socialmedia- of e-mailkanalen. Maar dan moet je wel met een aantal dingen rekening houden. In dit artikel vijf tips.

Het begint al met de begroeting
‘Goedemiddag afdeling verkoop’, klinkt behoorlijk onpersoonlijk. Laat in je begroeting in ieder geval je naam weten. Behalve de woorden, is ook de toon waarop je de telefoon opneemt erg belangrijk. Probeer enig enthousiasme door te laten schemeren. Waak er overigens voor om de telefoon altijd op precies dezelfde manier op te nemen: dan klinkt het al snel als een grijsgedraaide plaat. Een beetje variatie mag best.

Multitasken bestaat niet
Was je eigenlijk ergens anders mee bezig toen de klant belde? Laat dit dan even liggen. Hoe verleidelijk het ook is om intussen nog met je beeldscherm bezig te zijn, je klant verdient je volledige aandacht. Bovendien kun je beter één ding goed doen, dan twee dingen half.

Komt het echt niet uit? Maak dan een terugbelafspraak.

Empathie begint met luisteren
Een groot voordeel van telefoneren vergeleken met mailen is dat je je stem kunt gebruiken. Grote kans dat de klant relevante informatie ook wel online kan vinden, maar er is een reden dat hij of zij je belt. Maak hier optimaal gebruik van door de persoonlijke connectie te vinden. Laat de klant uitspreken en vraag zo mogelijk door.

Vat samen wat de klant heeft gezegd
Om voor jezelf en de klant te controleren of je alles goed hebt begrepen, kun je de vraag of opmerking van de klant in je eigen woorden nog eens samenvatten. “Als ik het goed begrijp bent u wel tevreden over ons product, maar vraagt u zich af of….”

Soms weet je het niet
En dat is helemaal niet erg. Of misschien heb je wel een idee, maar weet iemand bij een andere afdeling het nog beter. Ga altijd voor het best mogelijke antwoord en laat de klant dat weten, het liefst zo specifiek mogelijk: “Wat ik voor u ga doen is het navragen bij X van afdeling X, hij heeft hier vaak mee te maken. Ik verwacht vanmiddag een antwoord te hebben. Zal ik u hierover terugbellen of komt het beter uit per mail?”


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis