Crystal Marbles

Low budget marketing voor startende ondernemers

Je hebt een geweldig idee voor een product of dienst. Maar hoe komt de wereld dat te weten? Startende ondernemers hebben meestal geen miljoenen marketingbudget. Daarom deze handige low budget tips. 

Een simpele maar unieke naam
Hoe ga je je bedrijf noemen? Denk lang en goed na over een naam. Een naam verander je namelijk niet zomaar. Controleer in ieder geval of de domeinnaam nog beschikbaar is en het niet te veel lijkt op een naam van een branchegenoot. Het liefst kies je een naam die je schrijft zoals je het uitspreekt. Dus geen overbodige ‘z’ of streepjes in je merknaam.

Logo goedkoop online bestellen
Een logo kun je later altijd nog aanpassen, toch is het slim om je beeldmerk vanaf het begin al professioneel aan te pakken. Via freelancerswebsites zoals Fiverr, Upwork en het Nederlandse Hoofdkraan kun je voordelig een ontwerper aan het werk zetten.

Concentreer je op één sociaal medium
Veel startende ondernemers maken in een overmoedige bui zowel een Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en bijvoorbeeld een Pinterest-account aan. Maar heb je tijd om deze allemaal bij te houden? Probeer je anders te concentreren op één sociaal medium (bij voorkeur waar je doelgroep zich bevindt) en doe dat dan goed.

Je persoonlijke imago in de strijd gooien
Soms is het helemaal niet nodig om je online volgers helemaal vanuit het niets op te bouwen. Zeker in het begin ben je vooral zelf vertegenwoordiger van je merk. Personal branding kun je het ook noemen. Zeker op LinkedIn werkt het goed om in updates te laten zien wie je bent en wat je doet. Niet door schreeuwerige verkopende berichten, maar door bijvoorbeeld dieper in te gaan op een probleem dat bij een groot deel van je doelgroep leeft. Leg uit hoe je hier persoonlijk ook mee te maken hebt gehad en hoe je het zou oplossen.

Deel je kennis op evenementen
Ben je meer een prater dan een schrijver? Dan kun je je verhaal natuurlijk ook delen op evenementen gerelateerd aan je product of dienst. Ook hier geldt weer dat het niet alleen een verkooppraatje moet zijn, maar eerder een verhaal waarbij je je focust op één specifiek probleem. Dus niet: Bij X hebben we de beste X. Maar: Als je last hebt van X kun je dat op deze manier zelf oplossen door X (maar als je daar geen zin of tijd voor hebt, kunnen wij het natuurlijk ook voor je doen).

Feedback zorgt voor betrokkenheid
Kritiek krijgen is niet altijd even fijn. Daarom houden sommige ondernemers dit liever binnenskamers. Maar van openbare feedback kun je juist ook slim gebruikmaken. Vraag zoveel mogelijk mensen om advies over hoe een specifiek onderdeel van je product of dienst beter kan. Door daadwerkelijk met je (potentiële) klanten in gesprek te gaan, verhoog je de betrokkenheid. Idealiter zetten ze een vraag ook weer door in hun eigen netwerk: prima gratis marketing!

Schrijf pakkende referenties
Idealiter schrijven al je klanten fantastische inhoudelijke referenties. Maar het komt vaak voor dat ze dit wel toezeggen, maar er vervolgens geen tijd voor vrijmaken. Daar is een simpele oplossing voor. Vraag tevreden klanten over de telefoon wat ze van je product of dienst vonden. Bedenk hier zelf een referentie bij en leg deze aan ze voor. Bijvoorbeeld in de vorm: X heeft me door X en X geholpen met X waardoor ik nu X kan doen. Vaak gaan je klanten akkoord.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis