XXLhoreca | Voor alle Horeca apparatuur!

Wanneer loop je risico op een straf in Google

Het is de schrik van iedere eigenaar of beheerder van een website die goed gevonden moet worden. Plotseling word je niet meer gevonden via Google.

Slik…weg bezoekers.

Deze angst zorgt er voor dat websitebeheerders terughoudend zijn om veranderingen door te voeren. In plaats van beter vindbaar te worden wordt er gekozen voor een status quo om een penalty te voorkomen.

Met betere kennis over SEO en de bijbehorende risico’s kun je de juiste beslissingen nemen om de vindbaarheid van je website doorlopend te verbeteren.

In deze blog leg ik je uit wanneer je het grootste risico loopt op een straf van Google en wanneer je veilig bent.

Welke straffen zijn er?

Allereerst is het goed om te weten dat er twee soorten “straffen” zijn van Google, namelijk algoritmisch en handmatig.

Een algoritmische straf wordt door de complexe code waaruit het systeem van Google bestaat opgemerkt. Het systeem herkent namelijk signalen waaruit blijkt dat de pagina niet in de zoekresultaten thuis hoort.

Dit kan bijvoorbeeld een pagina zijn met hele lage kwaliteit content, zoals automatisch gegenereerde teksten, pagina’s met weinig inhoud of pagina’s die bomvol advertenties staan. Het stukje code dat zorgt voor de herkenning van dit type pagina’s wordt ook wel Google Panda genoemd.

Een andere bekende straf van Google wordt ook wel Google Penguin genoemd. Dit algoritme zorgt er voor dat pagina’s met veel spam-achtige links niet onrechtmatig hoog in de zoekresultaten komen.

Veel webmasters wilden, zeker in de begindagen van zoekmachines, de posities in de zoekresultaten manipuleren door vele honderden of zelfs duizenden links naar hun website te plaatsen op laagwaardige websites. Om dit tegen te gaan herkent Google nu deze vorm van over-optimalisatie en verwijdert de pagina’s met overmatig veel spammerige links uit de zoekresultaten.

Hoe herken je een straf in Google?

Een daling van enkele plaatsen is geen straf van Google. Dit kan simpelweg betekenen dat de concurrentie iets beter presteert. Het komt ook regelmatig voor dat een pagina een paar plaatsen zakt om vervolgens binnen enkele dagen weer te stijgen.

Nee, een zoekmachine-penalty is duidelijk anders.

Als er sprake is van een straf dan herken je dat door een sterke daling die lang aanblijft. De pagina is voor een bepaalde zoekterm opeens van pagina 1 naar bijvoorbeeld pagina 6, 10 of zelfs helemaal niet meer te vinden.

Als er sprake is van een handmatige actie dan is dit ook terug te zien in je Google Search Console. Wil je hier meer over weten, dan raad ik je aan het artikel Google Search Console voor marketeers te lezen.

Meest voorkomende twijfels over SEO

In mijn gesprekken met klanten ben ik er achter gekomen wat veel voorkomende twijfels zijn over Google en hun reden voor straffen:

Duplicate content

Met duplicate content bedoelen we voornamelijk teksten die vaker dan één keer op de website voorkomen. Het is een veel voorkomend SEO-probleem, maar Google zal je er niet voor straffen.

Het is ongunstig om dezelfde teksten op meerdere pagina’s te hebben, omdat het dan onduidelijk is voor Google en bezoekers waar ze moeten zijn om de informatie op te zoeken. De zoekmachine wil liever niet twee keer exact dezelfde content tonen als zoekresultaat en zal daarom voor één URL kiezen.

Dit betekent dat eventuele links naar de pagina die niet geïndexeerd wordt minder waarde voor je site hebben.

Links naar je website

Een van de lastigste SEO-factoren om helder te hebben zijn links naar je website. Ze zijn heel erg belangrijk voor hoge posities, maar bij verkeerd gebruik brengt het ook een groot risico met zich mee.

Het belangrijkste om te weten over inkomende links wat betreft straffen van Google is dat je de zoekmachine niet overduidelijk manipuleert. Links vanaf honderden Russische of Chinese sites met daarin een link met jouw belangrijke zoekterm erin is uit den boze. Als je linkprofiel voornamelijk uit dit type links bestaat dan loop je een groot risico op een straf.

Ga daarom liever achter links aan die mogelijk ook echt bezoekers naar je site opleveren. Dit kan zijn een reactie op een blogpost over een onderwerp waar jouw site ook over gaat. Een relevante startpagina of bedrijvengids is ook geen probleem.

Een unieke blogpost met daarin een link naar een artikel op jouw website is natuurlijk nog beter, maar kost meer tijd. Om die reden is de link vaak ook waardevoller. Het risico op een straf wordt lager naar mate je meer links hebt vanaf relevante en autoritaire websites.

Links die een zogenaamde nofollow attribuut hebben tellen niet mee voor je rankings. Daardoor kun je ook geen straf krijgen, zelfs als deze links op websites staan met een spam-achtig karakter.

Voor meer informatie over links en hoe je dit voor SEO inzet kun je je verdiepen met het artikel Linkbuilding; De Complete Uitleg.

Links op je website

Een veel voorkomende misvatting is dat links op je website naar andere website schadelijk is voor je positie in zoekmachines.

Het tegendeel is waar.

Een link naar een andere behulpzame pagina is juist waardevol voor bezoekers en daarmee ook voor zoekmachines.

Link daarom gerust naar andere artikelen op je eigen website of op andere websites, zo lang dit logisch is en je de bezoeker verder helpt.

Verandering van de URL

Na het wijzigen van je URL komt het met regelmaat voor dat je sterk daalt in de zoekresultaten. Dit is geen straf. Omdat het een nieuwe URL is begin je weer opnieuw met opbouwen van autoriteit. Google moet deze pagina opnieuw leren kennen en vertrouwen.

Als je een URL wilt wijzigen dan is het van belang om met een stukje code aan te geven dat de oude URL niet meer bestaat en is verhuisd naar een nieuwe URL.

Dit stukje code noemen we een 301 redirect. Hierdoor wordt je automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL en weet Google dat het de index moet bijwerken. De opgebouwde autoriteit van de pagina blijft daarmee behouden en je rankings op basis van links blijven hetzelfde.

Tot slot

Dit waren de veel voorkomende twijfels over straffen van Google. Met bovenstaande kennis kun je hopelijk betere beslissingen nemen als je met de zoekmachine optimalisatie van je website bezig bent.

Voelen je SEO-werkzaamheden aan als trucjes om de zoekmachines op het verkeerde been te zetten? Dan loop je waarschijnlijk, nu of in de toekomst, risico om niet meer zichtbaar te zijn.

Voegen jouw werkzaamheden iets toe aan de gebruikerservaring van je website? Dan zit je goed.

Twijfel je nog? Neem dan contact op met een SEO specialist.

Nils van der Knaap
Sky Internet Marketing


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis