XXLhoreca | Voor alle Horeca apparatuur!

Onderzoek doen voor je een bedrijf start? Stel deze 6 vragen.

Alleen een goed idee maakt nog geen goed bedrijf. Je wilt eerst weten wat je kansen op de huidige markt zijn. Daarom doe je een marktonderzoek, brancheonderzoek en een concurrentieanalyse. In dit artikel lees je zes vragen die je daarbij helpen.

Groeit de omzet van mijn concurrenten?
Hoe doen vergelijkbare bedrijven in je branche het eigenlijk? Een goed beeld krijg je via de omzetcijfers. Als veel van je mogelijke concurrenten jaar op jaar een stijgende omzet hebben, is de kans groot dat je in een groeiende markt gaat ondernemen. Omzetcijfers achterhalen kun je via het handelsregister op de website van de Kamer van Koophandel.

Hoeveel starters en stoppers zijn er elk jaar?
Via het handelsregister kun je van specifieke concurrenten cijfers achterhalen. Maar het is ook belangrijk dat je een goed algemeen beeld krijgt van de branche. Bij de sectorinformatie van het Ondernemersplein kun je algemene omzetcijfers vinden van bedrijven binnen je sector. Bovendien kun je nagaan hoeveel bedrijven elk jaar binnen dit segment starten en hoeveel er stoppen. Kijk hoe zich dit over de jaren ontwikkelt.

Welke trends zijn er in mijn branche?
Financiële cijfers zijn belangrijk, maar niet het enige waar je naar moet kijken. Probeer via je brancheorganisatie te achterhalen welke trends er spelen binnen je branche. Op deze pagina van MKB Nederland kun je de websites van belangrijke brancheverenigingen achterhalen. Deze informatie kun je vervolgens combineren met cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Kijk bijvoorbeeld hoeveel aanbod er is van personeel in je branche.

Wie is mijn directe concurrent?
Algemene cijfers zijn belangrijk, maar niet allesbepalend. Probeer uit te vinden wie de voornaamste concurrenten zijn voor de producten of diensten die je wilt verkopen. Hoe pakken zij het aan? Welke kennis of vaardigheden heb je die zij niet bezitten? En wees ook eerlijk naar jezelf: Is het een hele grote speler? Kun je de concurrentie dan wel aan?

Wat wil mijn potentiële klant?
Behalve je concurrenten, wil je ook je potentiële doelgroep onderzoeken. Dit kun je doen door kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Het liefst een combinatie van beiden. Houd bijvoorbeeld enquêtes over je product of dienst onder een groot aantal respondenten. Daarnaast houd je een diepgaander persoonlijk interview met een kleiner aantal mensen.

Hoe ga ik mijn klanten bereiken?
Ook al heb je het meest fantastische product ooit, als niemand ervan weet heb je er nog niets aan. Daarom moet je voordat je je bedrijf begint al een goed marketingplan opstellen. Misschien heb je als startende ondernemer weinig budget voor traditionele reclame. Denk dan eens aan guerrillamarketing of een slimme socialmedia-strategie.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis