Crystal Marbles

Binnen 1 jaar een bedrijf van 1 miljoen? Dit is hoe je dat doet.

Hoe vaak denk je wel niet: “Dit zou eigenlijk veel slimmer, handiger, beter of anders kunnen?” De Australische James Swanwick had zo’n idee en bouwde er binnen een jaar een business van 1 miljoen dollar omheen.

Waarom heb je zo’n gekke skibril op?
Op een avond in 2014 zat de Australiër met zijn vrienden in een luxe restaurant. Een van zijn vrienden droeg een grote oranje skibril. Swanwick snapte niet waarom, de vriend legde uit dat hij ‘s avonds moeite had om in slaap te komen. Het blauwe licht van smartphones en laptops zorgt er namelijk voor dat je hersenen nog denken dat het overdag is en ze daardoor minder snel gaan rusten. De oranje skibril blokkeerde het blauwe licht, waardoor hij beter kon slapen.

Idee: Beter slapen met een stijlvolle bril
Dat is een goed idee!, dacht Swanwick. Hij liep zelf ook een week met een oranje skibril rond en sliep inderdaad als een baby. Alleen zag het er natuurlijk wel een beetje belachelijk uit. Toen kwam hij op het idee dat hem uiteindelijk een miljoenenbusiness zou opleveren: Een stijlvolle bril die blauw licht blokkeert.

Dat ging alleen niet vanzelf. Hier lees je hoe hij zijn bedrijf uitbouwde:

Niet zelf opnieuw het wiel uitvinden
Het materiaal om blauw licht te blokkeren bestond al. Het enige wat hij hoefde te doen was het montuur aanpassen.

Schoenmaker blijf bij je leest?
Swanwick had geen verstand van productieprocessen. Daarom vroeg hij zijn jongere broer, met ervaring als onderzoeksjournalist, om de beste fabriek in China te vinden.

Verschillende leveranciers testen
Uiteindelijk lieten de broers drie verschillende fabrieken een prototype model maken. Aan vrienden vroeg hij om feedback.

Genoeg modellen bestellen!
Op Black Friday (de dag waarop het meest verkocht wordt in Amerika) lanceerde ze de brillen op Amazon. Alleen bleek de voorraad van 300 niet genoeg te zijn. Vanwege Chinees nieuwjaar duurde het een tijdje voordat er nieuwe brillen konden worden geproduceerd.

Door de media erkend als expert?
In verschillende podcasts vertelde Swanwick intussen over de gevaren van blauw licht. Hij werd erkend als expert op zijn terrein en merkte dat direct in de verkopen op zijn webshop en Amazon.

Focus op één sociaal medium
Als klein bedrijf met weinig resources focuste Swanwick zich op één sociaal medium: Snapchat. Daar plaatste hij berichten waarin hij de zonnebril zelf droeg en wees hij op de voordelen voor je nachtrust.

Slaapzonnebril + Slaapmasker = upselling
Wie geïnteresseerd is in een zonnebril waardoor je beter gaat slapen, wil misschien ook wel een slaapmasker bestellen. Nu Swanwick terugkijkt, was hij liever nóg eerder begonnen met upsells (bijverkoop).

Vind een mentor
Wat de Australiër ook absoluut kan aanbevelen: Vind een mentor die al eerder in korte tijd een bedrijf heeft uitgebouwd.


Reactie


800 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis